Debata o reformach Celestyna I

Sobór Gnieźnieński I

Re: Debata o reformach Celestyna I

Postprzez Pius IV » 27 lip 2011, 11:39

Popieram Brata Orsini.
Jeśli chodzi zaś o Brata Boccasini - stanowczo sprzeciwiam się propozycji nr 2. Wtedy Rotria zatraci już kompletnie swój charakter i stanie się takim samym księstwem, jak kilka innych krajów i to w większości z tą samą wiarą. Wdrożenie punktu drugiego symbolizuje upadek wirtualnego Państwa Kościelnego i zanik tradycji teokratycznych.
/-/ Pius IV



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 1678
Dołączył(a): 06 gru 2010, 15:55
Lokalizacja: Apostolskie Miasto Rotria
Medale: 12
Order Orła Białego (1) Order Świętego Stanisława (1) Order Virtuti Militari I (1)
Order Virtuti Militari II (1) Order Zasługi RON V (1) Order Świętego Jerzego II (1)
Order Przyjaźni i Współpracy I (1) Krzyż Monarchii I (1) Medal Wojska (1)
Medal Bene Merentibus (2) (1) Medal za Długoletnią Służbę II (1) Medal z Długoletnią Służbę III (1)
Wykształcenie: Profesor doktor hab.

Re: Debata o reformach Celestyna I

Postprzez Cesare Donato Orsini » 27 lip 2011, 12:38

3. Jednakowoż, jeśli pozostaniemy przy odwzorowywaniu Stolicy Apostolskiej, nie będę jakoś szczególnie
nieszczęśliwy. Tylko dobrze by było zachować jasny przekaz, że nie jesteśmy prawdziwym kościołem i tępić
wszelkie objawy uchodzenia za prawdziwych duchownych. Ważna jest, jeszcze raz to powiem,
używana terminologia (nie święcenia a nominacje itp.). Było by też miło gdybyśmy poczytali o Państwie
Kościelnym doby renesansu i postarali się odwzorować strukturę urzędów (w ogólnym zarysie).


Całkowicie się zgadzam!
x. Abp. Cesare Donato Orsini

Obrazek

GG: 34683208



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 30
Dołączył(a): 25 lip 2011, 21:53

Re: Debata o reformach Celestyna I

Postprzez Paweł I » 27 lip 2011, 16:36

Nie sposób, abym pozwolił sobie nie zabrać głosu w tej debacie.

Pewnie wielu Braci pamięta moje nawoływanie do zreformowania Rotrii w poszczególnych hasłach, dostrzegam je bowiem w wielu wypowiedziach. Mam tutaj na myśli jakże istotną różnicę między słowami konsekracja, a nominacja, co uwzględniłem przy okazji spisywania aktów prawnych Kościoła Sclavińskiego. Jak również kwestię interpretacji Pisma Świętego na własną rękę, oraz głoszenia kazań czy homilii w opozycji do zamieszczania prywatnych rozważań, co też przez wiele miesięcy czyniłem. Dzisiaj w chwili wszechobecnego kryzysu słuszność głoszonych przeze mnie haseł wydaje się potwierdzać. Dlatego uważam, że lekarstwem dla Rotrii będzie powrót do korzeni i rozpoczęcie proponowanej przeze mnie już w dalekiej przeszłości reformy. Wielokrotnie wspominałem także, że bardzo cenną rzeczą dla każdej monarchii, a w szczególności państwa kościelnego jest odrzucenie kadencyjności tronu, z bardzo prostej przyczyny. Kadencyjność jest tylko i wyłącznie zaproszeniem do czynienia symonii i mobilizowania sił na chwilę przed terminem wygaśnięcia kolejnej kadencji tronu. Działa także bardzo niekorzystnie na sam prestiż państwa i jego władcy. To tyle ode mnie w kwestii wstępu.



 

Re: Debata o reformach Celestyna I

Postprzez Cesare Donato Orsini » 27 lip 2011, 19:38

Było by też miło gdybyśmy poczytali o Państwie
Kościelnym doby renesansu i postarali się odwzorować strukturę urzędów (w ogólnym zarysie).


Szczerze przyznam, że będzie to troszeczkę trudne, ale już się za to zabrałem.
Dlaczego? Gdyż pierwsza poważniejsza kodyfikacja dotycząca Kury Rzymskiej to najprawdopodobniej Corpus iuris canonici, jednakże nie jest to dokument jednolity (przynajmniej nie był do soboru trydenckiego). Były to bowiem listy i dekrety papieży, które zostały na soborze (przez specjalnie powołaną do tego komisję) połączone i usystematyzowane.
Głównym dokumentem reorganizującym Kurię Rzymską była bulla Immensa Aeterni Dei papieża Sykstusa V. Utworzona wówczas systematyka urzędów została później nieznacznie zmieniona dopiero przez Codex Iuris Canonici z roku 1917 zaś reorganizacyjną rewolucję Kuria przeszła dopiero po ustanowieniu Codex Iuris Canonnici w 1983 roku oraz konstytucji apostolskiej Pastor Bonus z 1988 roku.

Postaram się po krótce przedstawić to co nas najbardziej interesuje.
Bulla Sykstusa V ustanawiała 15 stałych kongregacji:
1. Kongregację Świętej Inkwizycji
2. Kongregację obrzędów i ceremonii
3. Kongregację indeksu ksiąg zakazanych
4. Kongregacja prasy watykańskiej
5. Kongregację dróg, mostów i wód
6. Kongregację mądrości (?)
7. Kongregację opieki publicznej
8. Kongregację biskupów
9. Kongregacja kierownictwa kościoła
10. Kongregacja soboru trydenckiego
11. Kongregacja Annona (?) [zajmowała się zaopatrywaniem Rzymu i jego prowincji]
12. Kongregacja marynarki wojennej/floty
13. Kongregacja stała
14. Kongregacja sygnatury
15. Kongregacja konsultacji państwowych

Oczywiście w łacinie one mogły mieć inne nazwy, to jest tylko wolne tłumaczenie, które pozwala chociaż trochę zobaczyć czym się zajmowały.
Więcej oczywiście odnośnie Kurii Rzymskiej odnajdujemy w Codex iuris Canonici z 1917 (oraz u zastrzegam, że tłumaczenie też jest wolne, gdyż do tej pory nie spotkałem polskiego tłumaczenia tego dokumentu).

Rada Ekumeniczna - radę zwoływał papież, radzie przewodniczył "Prezydent Rady", o przynależności do Rady decydował papież
Kuria składa się z kongregacji, trybunałów i urzędów
Kongregacje:
Kongregacja Świętego Oficjum (Congregatio Sancti Officii) - chroni doktryny wiary i moralności, przewodniczy jej papież.
Kongregacja spraw religijnych (Congregatio negotiis religiosorum) - zajmowała się, jakie czynności należy wykonywać po jakich podczas np. mszy
Kongregacja dyscypliny sakramentów (Congregatio de disciplina Sacramentorum) - była odpowiedzialna za kontrolę odprawiania sakramentów oraz nadzorowała i kreowała przepisy dotyczące sposobów ich udzielania
Kongregacja ds. Kościołów Wschodnich (Congregatio pro Ecclesia Orientali) - wiadomo
Kongregacja seminariów i uczelni wyższych (Congregatio de Seminariis et Univorsitatibus) - odpowiadała za standardy kształcenia, nadzorowała seminaria i uczelnie papieskie i kościelne
Kongregacja do spraw kościelnych (Congregatio pro negotiis ecclesiasticis) - była odpowiedzialna za podział kościoła na terenie państw
Kongregacja ceremonii (Congregatio Caeremonial) - była odpowiedzialna za kreacje kardynalskie itp.
Kongregacja świętego rytu (Congregatio Sacrorum Rituum) - była odpowiedzialna za wprowadzanie zmian itp. w rycie rzymskim
Kongregacja szerzenia wiary (Congregatio de Propaganda Fide) - była odpowiedzialna za misje
Urzędy:
Kancelaria Apostolska - kierował nią kardynał kanclerz Świętego Kościoła Rzymskiego, zajmowała się ważnymi dla Kościoła sprawami.
Kamera Apostolska - zarządza dobrami doczesnymi Państwa Kościelnego, szczególnie w okresie sediswakancji, kieruje nią kardynał kamerling.
Sekretariat Stanu - zajmuje się kontaktami państwa z zagranicą, obsługą dyplomatyczną itp., kieruje nią kardynał sekretarz stanu.

To w takim wielkim skrócie, bo to było trochę bardziej rozbudowane.
Za literówki oraz błędy w tłumaczeniu przepraszam ;)
x. Abp. Cesare Donato Orsini

Obrazek

GG: 34683208



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 30
Dołączył(a): 25 lip 2011, 21:53

Re: Debata o reformach Celestyna I

Postprzez Paweł I » 27 lip 2011, 22:16

Szczerze mówiąc to niepotrzebnie Brat się trudził i tak do niczego w realiach mikroświatowych nie jest nam to potrzebne, tym bardziej w czasie najbliższym. Są sprawy o priorytecie najwyższym, przywrócenie dawnej hierarchii i powrócenie na stare śmieci. Następnie zreformowanie tego, co było w Rotrii przedsoborowej ułomne.



 

Re: Debata o reformach Celestyna I

Postprzez Cesare Donato Orsini » 27 lip 2011, 22:19

Bracie,

Ze swojej strony prosiłbym by pozostawił Brat członkom Kościoła Rotryjskiego decydowanie jakie zmiany są najważniejsze w Rotrii, co jest potrzebna a co nie i czego potrzebujemy. O ile mi wiadomo Rotria nie decyduje o Kościele Sklavińskim więc prosiłbym by Kościół Sclaviński nie ingerował w sprawy Kościoła Rotryjskiego.
x. Abp. Cesare Donato Orsini

Obrazek

GG: 34683208



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 30
Dołączył(a): 25 lip 2011, 21:53

Re: Debata o reformach Celestyna I

Postprzez Pius IV » 27 lip 2011, 22:59

Bracia Umiłowani - spokojnie..
Mamy radzić, nie zaś toczyć swady :) .

Jak zwykle - popieram Brata Orsini w jego poglądach ;) .
Potępiam również nie kadencyjność Patriarchy - nie pozwoli to na działalność i możliwość działania innych ;) .
/-/ Pius IV



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 1678
Dołączył(a): 06 gru 2010, 15:55
Lokalizacja: Apostolskie Miasto Rotria
Medale: 12
Order Orła Białego (1) Order Świętego Stanisława (1) Order Virtuti Militari I (1)
Order Virtuti Militari II (1) Order Zasługi RON V (1) Order Świętego Jerzego II (1)
Order Przyjaźni i Współpracy I (1) Krzyż Monarchii I (1) Medal Wojska (1)
Medal Bene Merentibus (2) (1) Medal za Długoletnią Służbę II (1) Medal z Długoletnią Służbę III (1)
Wykształcenie: Profesor doktor hab.

Re: Debata o reformach Celestyna I

Postprzez Vittorio Paolino » 28 lip 2011, 06:28

Co do pierwszej odpowiedzi Brata Cesare, wszystko co tyczy się Boga jest w strefie sacrum. A administrowanie Kościołem zostało powierzone Apostołom, którzy przekazywali swoją władzę następcom. Żaden z nas nie otrzymał takiej władzy, więc nie możemy administrować Kościołem. Przybierając tytuły i funkcje kościelne popełniamy wielki błąd.

Co do rozłączenia państwa od kościoła; żeby kościół mógł działać powszechnie, nie może zamykać się on w jednym państwie. Jeśli dążymy do jedności kościoła, nie możemy połączyć jego z państwem rotryjskim, gdyż będzie to oznaczało pewną dominację Rotrii nad innymi "frakcjami". Rozłączając państwo od kościoła pozwolimy, Bracie Cesare, wybierać właśnie ludziom gdzie chcą działać: czy w państwie czy w kościele czy w obu. Nie będziemy ich zmuszać do działania w obu.
Obrazek
Jego Książęca Mość
Vittorio Paolino,
książę Urbino



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 86
Dołączył(a): 21 lip 2011, 19:52
Lokalizacja: Urbino
Gadu-Gadu: 1857483
Skype: wiktor.ezlakowski
Wykształcenie: doktor

Re: Debata o reformach Celestyna I

Postprzez Pius IV » 28 lip 2011, 10:26

Absolutnie nie zgodzę się z antyklerykalnym stanowiskiem Ekscelencji Victora.
Sądzę również, że takowe straszne poglądy reprezentuje tylko Brat, w związku z czym - moim zdaniem - nie znajdą one tutaj poparcia.
/-/ Pius IV



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 1678
Dołączył(a): 06 gru 2010, 15:55
Lokalizacja: Apostolskie Miasto Rotria
Medale: 12
Order Orła Białego (1) Order Świętego Stanisława (1) Order Virtuti Militari I (1)
Order Virtuti Militari II (1) Order Zasługi RON V (1) Order Świętego Jerzego II (1)
Order Przyjaźni i Współpracy I (1) Krzyż Monarchii I (1) Medal Wojska (1)
Medal Bene Merentibus (2) (1) Medal za Długoletnią Służbę II (1) Medal z Długoletnią Służbę III (1)
Wykształcenie: Profesor doktor hab.

Re: Debata o reformach Celestyna I

Postprzez Adriano Vittorino » 28 lip 2011, 10:46

Sykstus I napisał(a):Absolutnie nie zgodzę się z antyklerykalnym stanowiskiem Ekscelencji Victora.
Sądzę również, że takowe straszne poglądy reprezentuje tylko Brat, w związku z czym - moim zdaniem - nie znajdą one tutaj poparcia.


Nie tylko, jak już napisałem jestem skłonny je poprzeć. Nie chcę aby Brat Victor czuł się osamotniony.
Oba pomysły mają dobre uzasadnienia, choć mniejsze obawy moralne na pewno stoją po stronie pomysłu Brata Victora.
Jeśli dojdzie do głosowania to będę za deklerykalizacją choć wiem, że nie damy rady tego pomysłu obronić.

Salutant Vos Fratres.
Adriano Vittorino Zep
Książę Urbino
Stolnik kaliski
Obrazek



Avatar użytkownika
Stolnik
Stolnik
 
Posty: 648
Dołączył(a): 27 lip 2011, 08:23
Medale: 7
Order Świętego Stanisława (1) Order Zasługi RON VI (1) Order Księcia Włodzimierza III (1)
Medal Bene Merentibus (2) (1) Medal Bene Merentibus (1) (1) Medal za Długoletnią Służbę II (1)
Medal z Długoletnią Służbę III (1)
Godności Kancelaryjne: .
Gadu-Gadu: 37354723
Wykształcenie: dr net.

Poprzednia stronaNastępna strona

kuchnie na wymiar kalwaria zebrzydowska

Powrót do Sobór Gnieźnieński I

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość