Moja wizja Kościoła?
Przede wszystkim ISTNIENIE.
Pragnę przed całym schematem zaznaczyć, że:
A) jestem zwolennikiem czerpania z realnych tradycji i nazewnictwa;
B) nie uważam, by v-kapłaństwo było czymś złym;
C) opowiadam się za możliwością łączenia kariery politycznej i drogi duchownej.
Muszę też sprostować słowa Brata Victorjosa bo wprowadzać może niepoprawny odbiór zapisów prawa kanonicznego.
Owszem kan. 1381 § 1. mówi, że "Ktokolwiek uzurpuje sobie urząd kościelny, powinien być ukarany sprawiedliwą karą." jednakże jest to swoisty przykład lex generali, zaś dopiero § 2. jest tym cennym lex speciali. W § 2. bowiem czytamy: "Uzurpacji równa się niezgodne z prawem zatrzymanie urzędu po jego pozbawieniu lub ustaniu." Z tego co mi wiadomo pełniąc urząd w Rotrii nie pełni się go w rzeczywistości więc o jakiejkolwiek uzurpacji nie ma mowy. Dla pewności mogę zacytować jeszcze za Słownikiem języka polskiego:
"uzurpacja
1. «zagarnięcie władzy wbrew prawu»
2. «przywłaszczenie sobie praw do czegoś»
3. «roszczenie niesłusznych pretensji do czegoś»"
Tak więc proszę mi wybaczyć, ale muszę zapytać - czy Brat będąc kardynałem pisał listy do papieża Benedykta XVI o nadanie Bratu tej godności w rzeczywistości, odprawiał Brat msze, nosił purpurę, domagał się używania odpowiednich zwrotów wobec Brata? Jeśli nie to niestety argument nietrafiony bo z uzurpacją nie mamy tu do czynienia.
Zaś co do odpowiedzi mailowej, która Brat pokazał. Hmm... nie zastanowiło Brata jedno słowo? Mianowicie "nieprawnie". Dlaczego akurat to słowo? Przecież, jeżeli jest to sprzeczne z prawem kanonicznym to odpowiedniej byłoby zapisać "bezprawnie" lub "niezgodnie z przepisami kodeksu". Jednak nie byłoby to synonimiczne w tej sytuacji. Na ogół nieprawnie to synonim słowa bezprawnie z tą jednak różnicą, że ten drugi wyraz wskazuje nam, że coś zostało zrobione niezgodnie z prawem (obrazowo - "przeciw" prawu), zaś nieprawnie znaczy tylko co nieprzepisowo (obrazowo - "obok" prawa). I odpowiedź w tej materii jest jak najbardziej słuszna, gdyż posługując się kościelnym nazewnictwem nie łamiemy ani prawa cywilnego ani kościelnego bo: prawo kościelne nie mówi nic o wykorzystywaniu nazw urzędów i dostojników Kościoła a o uzurpacji urzędów, zaś prawo cywilne nie ma tu zakresu judykacyjnego, gdyż nazewnictwo to nie jest w żadnym zakresie objęte ochroną praw autorskich. I jest tak, jak napisał ks. Majda - wykorzystywanie nazw jest nieprawne, bo prawo tego nie reguluje, i może być "mylnie kojarzone z Kościołem", jednakże nie jest czynem naruszającym prawo. Dlatego też nie mogę zgodzić się z Brata argumentacją.
Struktura Kościelna:
1. Patriarcha
2. Kardynał Generał (bez tytułu kardynała bez możliwości udziału w konklawe)
3. Arcybiskup Prowincjał
5. Biskup Opat
7. Protonotariusz apostolski
8. Kanonik
9. Proboszcz Przeor
10. Prezbiter (Ksiądz) Brat zakonny
11. Alumn Nowicjusz
Struktura Państwowa:
Patriarcha - głowa państwa
Kolegium kardynalskie - dokonuje wyboru patriarchy
- Dziekan kolegium - przewodniczący kolegium
Kancelaria Apostolska - zadania prefektury (nie nazywałem wszystkich sekretarzami by to urozmaicić, oczywiście nazwy podlegają dyskusji)
- Kanclerz Państwa Kościelnego - przewodniczy sekretarzom, kieruje pracami Kancelarii
- Sekretarz Stanu - kieruje pracami Sekretariatu stanu, odpowiedzialny za politykę zagraniczną
[**] Legat patriarszy - dyplomata wysłany w jakimś konkretnym celu, z misją długo lub krótkotrwałą, w zależności od misji odpowiednia wysokość rangi
[**] Nuncjusz apostolski - dyplomacji Państwa Kościelnego akredytowani w państwach lub przy organizacjach międzynarodowych, ranga ambasadora
- Sekretarz Kultury
- Wielki Skarbnik
- Marszałek Gwardii
Kuria (organy najbliższe patriarsze)
- Kamera apostolska
[**] Kamerling - sprawuje urząd patriarchy podczas sediswakancji
[**] Prywatny sekretarz kamerlinga*
- Prywatny sekretarz patriarchy*
(* nieobowiązkowe powoływanie)
Wielka Rada (spodobała mi się ta nazwa) - kompetencje dotychczasowego Synodu Powszechnego jednakże z zastrzeżeniem możliwości wydawania ustaw dotyczących tylko i wyłącznie spraw państwowych, bez wpływu na sprawy Kościoła, członkami wszyscy obywatele
- Wielki Maestro - przewodniczący Rady
Najwyższa Kongregacja Świętego Oficjum - wymiar sprawiedliwości (I instancja), II instancja (Patriarcha)
- Wielki Inkwizytor - sędzia
- Promotor wiary - oskarżyciel
Kongregacja spraw kościoła - zajmuje się sprawami kościelnymi tzn. opracowywaniem odpowiednich projektów prawnych, proponowaniem nominacji, podziałem terytorialnym Kościoła itp.
- Przewodniczący kongregacji - Kamerling
- Członkami kongregacji mogą być tylko duchowni, wszyscy duchowni.
Gwardia Patriarsza - wojsko
- Marszałek Gwardii - dowódca
O kompetencjach póki co nie piszę, przedstawiam tylko samą strukturę.