Strona 1 z 2

Oficjalna wykładnia prawa

PostNapisane: 06 paź 2018, 16:50
przez August Medycejski
Panowie Bracia!

Poniżej przedstawiam projekt konstytucji, która pomoże rozwiązać problem oficjalnej wykładni prawa. Jak to zwróciłem uwagę przy okazji dyskusji nad kasatą Zakonów, brak nam instytucji, która interpretowałaby przepisy Rzeczypospolitej. Projekt nie jest z pewnością przeznaczony dla tego Sejmu, ale może dla przyszłego. Proszę o uwagi i ewentualne korekty.

  1. Nazwa jaką zasugerowałem to Palestra Stanów Koronnych i Litewskich. Jest to organ całkowicie wymyślony. Nie mam pojęcie ani wiedzy o tym, jaki organ zajmował się interpretacją prawa w dawnej Polsce. Być może ktoś z Panów Braci dysponuje w tej materii większą znajomością historii.
  2. Palestra składa się z dwóch deputatów wybieranych przez Sejm na czas wydania oficjalnej wykładni. Liczba dwóch jest nieprzypadkowa, bowiem zapobiega to, moim zdaniem, arbitralności wyroków.
  3. Wniosek o wykładnię może złożyć każdy stan sejmujący podczas obrad Sejmu. Wówczas Sejm przerywa procedowania nad materią, jeśli przebieg procedowania zależy od interpretacji przepisów. Sejm może wtedy przejść do innego punktu obrad lub zawiesić obrady.
  4. Wykładania podlega publikacji w Dzienniku Praw.

KONSTYTVCYJA SEYMOWA Z DNIA ... MIESIĄCA ... ANNO DOMINI ....
O PALESTRZE STANÓW KORONNYCH I LITEWSKICH



My, Rady Koronne i Litewskie oraz stany oboyga narodów, mając na uwadze dobro całej Ojczyzny naszej, a także dać wyraz woli naszej, postanawiamy, co następuje:

I.
Ustanawiamy Palestrę Koronną i Litewską, której powierzamy zadanie oficjalnej wykładni prawa Rzeczypospolitej.

II.
W skład Palestry wchodzi dwóch deputatów, których wybiera Sejm spośród szlachty na czas wydania oficjalnej wykładni prawa Rzeczypospolitej. Na deputatach spoczywa obowiązek wydania tejże wykładni w czasie, który nie przekracza dwóch niedziel. Po publikacji wykładni prawa w Dzienniku Praw, deputaci tracą swoją funkcję.

III.
Każdy z członków stanów sejmujących podczas obrad Sejmu ma prawo zgłosić wniosek o udzielenie oficjalnej wykładni prawa. Po złożeniu takiego wniosku Król Jegomość lub osoba odpowiedzialna za prowadzenie obrad zarządza zgłaszanie kandydatur na deputatów i głosowanie nad nimi. Deputatami zostaje dwóch kandydatów z największą liczbą głosów. W przypadku równej ich ilości, zarządza się drugie głosowanie, ale tylko między kandydatami o równej ilości głosów.

IV.
Do czasu wydania oficjalnej wykładni, Sejm nie może procedować nad materią, której dotyczyć ma wykładania. Sejm w tym czasie może przejść do innego punktu obrad lub zawiesić obrady.

V.
Palestra pracuje w komnatach Trybunału Głównego.

VI.
Wykładnia udzielona przez Palestrę jest ostateczna i nie podlega odwołaniu.

VII.
Konstytucję tę Seym Walny wpierw uchwali, a pieczęć królewska mocy jej nada.

Re: Oficjalna wykładnia prawa

PostNapisane: 06 paź 2018, 17:00
przez Sebastian von Tauer
Ja bym proponował, by przyśpieszyć to wszystko, wyznaczać dwóch palestrantów którzy swą funkcję pełnią aż do odwołania.

Re: Oficjalna wykładnia prawa

PostNapisane: 06 paź 2018, 17:39
przez Aleksander Trzaska-Chojnacki
Wielmożny Panowie
Zgadzam się z Wielmożnym Panem Hetmanem.
Proponuję jeszcze dwa dodatki
1. Ma być dwóch deputowanych, jeden z Korony, jeden z Litwy. Chcę aby oba narody były reprezentowane.
2. Deputowani nie mogą być z tego samego Rodu - aby nikt nie mógł zarzucić że są stronniczy.

I mam pytanie, myślę, że ktoś znajdzie rozwiązanie.
Co się dzieje jak deputowanie mają odmienne zdania i nie mogą się porozumieć ?

Re: Oficjalna wykładnia prawa

PostNapisane: 06 paź 2018, 17:49
przez Borys von Targersdorf
W realnej Rzeczpospolitej funkcję, najbardziej zbliżoną do pomysłu JOX Augusta, pełnili referendarza.

Re: Oficjalna wykładnia prawa

PostNapisane: 06 paź 2018, 17:51
przez Aleksander Trzaska-Chojnacki
Chyba nikt nie będzie protestował na nazwę referendarz, a mnie nazwa się podoba

Re: Oficjalna wykładnia prawa

PostNapisane: 06 paź 2018, 17:56
przez August Medycejski
Aleksander Trzaska-Chojnacki napisał(a):1. Ma być dwóch deputowanych, jeden z Korony, jeden z Litwy. Chcę aby oba narody były reprezentowane.


Też o tym myślałem, ale jest nas (współtworzących wirtualną Rzeczpospolitą) dość niewielu. Nie chciałbym sytuacji, w której spośród mniej licznej szlachty litewskiej wyciągano by kogoś za uszy, by został deputatem.

2. Deputowani nie mogą być z tego samego Rodu - aby nikt nie mógł zarzucić że są stronniczy.


Ten argument jestem w stanie zrozumieć.

I mam pytanie, myślę, że ktoś znajdzie rozwiązanie.
Co się dzieje jak deputowanie mają odmienne zdania i nie mogą się porozumieć ?


Powinni raczej dążyć do jednomyślności. W realnych przypadkach, o ile się nie mylę, gdy skład orzekający wykładnię jest większy, obok oficjalnej wykładni pojawia się "mniejszościowa" - reprezentowana przez sędziów, którzy nie zgadzają się z oficjalną. Nie jest ona jednak wiążąca. Warto więc może zastanowić się nad tym, by w sprawach wątpliwych rozstrzygał głos np. Króla lub innego stałego urzędnika Rzeczypospolitej.

Sebastian von Tauer napisał(a):Ja bym proponował, by przyśpieszyć to wszystko, wyznaczać dwóch palestrantów którzy swą funkcję pełnią aż do odwołania.


Również o tym myślałem, jednak jestem bardziej praktyczny. Od chwili uchwalenia konstytucji o sądach mieliśmy w Rzeczypospolitej tylko dwie rozprawy przed Trybunałem. Funkcję deputata sejmowego nadal sprawuję ja, bo nie zostałem jej przez Sejm pozbawiony, ani się jej nie zrzekłem. Sądzę, że podobną częstotliwość wniosków o wykładnię możemy mieć w przypadku powołania Palestry. Innymi słowy, jest to organ konieczny, ale nie na tyle, by deputaci byli w ciągłym pogotowiu. Powinno się ich raczej powoływać doraźnie z grona osób, które mają pojęcie o panujących u nas przepisach i chętnych do sprawowania tej funkcji.

Borys von Targersdorf napisał(a):W realnej Rzeczpospolitej funkcję, najbardziej zbliżoną do pomysłu JOX Augusta, pełnili referendarza.


Może być i referendarz. :D

Re: Oficjalna wykładnia prawa

PostNapisane: 06 paź 2018, 18:08
przez Sebastian von Tauer
Zdaje mi się, że jednak bardziej palestrant by się nadawał na nazwę urzędu - to palestranci zajmowali się prawem, referendarze zaś zbierali skargi i przedstawiali je królowi (referowali je).

Re: Oficjalna wykładnia prawa

PostNapisane: 06 paź 2018, 18:13
przez Michał Franciszek Lubomirski-Lisewicz
Mam pytanie.
Czy nie wystarczyłoby nadać tego obowiązku Trybunałowi i deputatom oraz zwiększyć liczbę deputatów do 2?

Re: Oficjalna wykładnia prawa

PostNapisane: 06 paź 2018, 18:17
przez Sebastian von Tauer
Jest to słuszna uwagę. Zmieniłbym wtedy nazwę deputatów na palestrantów.

Re: Oficjalna wykładnia prawa

PostNapisane: 07 paź 2018, 07:28
przez August Medycejski
Michał Franciszek Lubomirski-Lisewicz napisał(a):Mam pytanie.
Czy nie wystarczyłoby nadać tego obowiązku Trybunałowi i deputatom oraz zwiększyć liczbę deputatów do 2?


Również i o tym myślałem, ale co do zasady Trybunał jest od rozpatrywania spraw i skarg wniesionych przez instytucje lub osoby. Wydało mi się lepszym rozdzielenie tej funkcji od wydawania wykładni, zwłaszcza że w moim zamiarze Palestra miałaby być urzędem niestałym, a doraźnym. Niemniej jeśli większość Panów Braci uważam, że nie warto powoływać do życia kolejnej instytucji, uparcie protestować nie zamierzam. ;)

Sebastian von Tauer napisał(a):Jest to słuszna uwagę. Zmieniłbym wtedy nazwę deputatów na palestrantów.


Mogą być i palestranci. Nazwę deputata zaczerpnąłem z ustawy o sądach.