Moduł I, Wykład III: Rodzaje rynków, konkurencja i monopol

Wątki nieprzypisane jeszcze do żadnych działów, czekające na uporządkowanie.

Moduł I, Wykład III: Rodzaje rynków, konkurencja i monopol

Postprzez Izabella Ossolińska » 29 kwi 2012, 15:05

WYKŁAD III
"Rodzaje rynków, konkurencja i monopol"

1. Słowniczek
Rynek producenta - rynek, na którym popyt na dany towar jest większy od jego podaży.
Rynek konsumenta - rynek, na którym popyt na dany towar jest mniejszy od jego podaży.
Hurt - sprzedaż towarów przez hurtownika w dużych ilościach; pośrednictwo pomiędzy producentem a detalistami.
Detal - sprzedaż towarów w małych ilościach przez sklepy ostatecznemu nabywcy.
Rynek dóbr i usług - rynek, na którym przedmiotem obrotu są dobra i usługi konsumpcyjne lub produkcyjne.
Rynek pracy - rynek, na którym kształtuje się popyt i podaż siły roboczej (pracy).
Rynek kapitałowy - w wąskim znaczeniu utożsamiany z rynkiem papierów wartościowych (między innymi akcje i obligacje).
Akcja - papier wartościowy potwierdzający udział jego właściciela w kapitale spółki akcyjnej.
Obligacja - papier wartościowy, potwierdzający zaciągnięcie przez jego wystawcę pożyczki, a jej posiadaczowi gwarantujący zwrot pożyczonej kwoty wraz z odsetkami.
Konkurencja - rywalizacja między przedsiębiorstwami w celu pozyskania klientów, proces, w którym uczestnicy rynku przedstawiają korzystniejsze oferty sprzedaży wpływające na decyzje zawarcia transakcji handlowych.
Monopol - rynek, na którym występuje jeden producent lub dostawca.

2. Rodzaje rynków

Rynek to mechanizm, w wyniku którego dochodzi do wzajemnych kontaktów sprzedawców z nabywcami. Celem tych kontaktów jest zawarcie transakcji kupna - sprzedaży.

Podział rynków:
a) Zasięg działania:
- (rynek) lokalny
- regionalny
- krajowy
- międzynarodowy
- światowy
b) przedmiot wymiany:
- (rynek) dóbr i usług
- pracy
- kapitałowo-pieniężny
c) szczebel obrotu towarowego:
- (rynek) hurtowy
- detaliczny
d) zróżnicowanie rynku:
- (rynek) sprzedawcy /lub producenta/
- nabywcy.

2. Rynek sprzedawcy, a rynek nabywcy
Gdy popyt na towary jest większy od podaży, mówimy o rynku sprzedawcy (producenta). Wówczas sprzedawcy dyktują warunki, gdyż potrzeby nabywców są niezaspokojone. Ten rodzaj rynków jest charakterystyczny dla gospodarki centralnie planowanej.

Odwrotnie dzieje się na rynku nabywcy. Ponieważ podaż przewyższa popyt, to kupujący wybiera najkorzystniejszą dla siebie ofertę spośród wielu.

3. Konkurencja rynkowa i monopol.
* Podział:
Konkurencja:
a) doskonała (wolna konkurencja)
b) niedoskonała:

- Monopolistyczna
- Oligopol

* Tłumaczenie:
Konkurencja doskonała (wolna konkurencja) - występuje wówczas, gdy na rynku znajduje się bardzo wielu nabywców i producentów (sprzedawców), a żaden indywidualny uczestnik rynku nie ma wpływu na sytuację na rynku, w tym na wysokość ceny. Na taki rynek łatwo wejść nowym przedsiębiorstwom, a wszyscy uczestnicy rynku mają pełną informację o produktach. Jest to oczywiście sytuacja idealna. W rzeczywistości najbardziej zbliżony do warunków konkurencji doskonałej możemy być rynek warzyw i owoców.

Konkurencja monopolistyczna - rynek, na którym występuje wielu producentów oferujących produkty substytucyjne, zróżnicowane pod względem marki, jakości, opakowania czy ceny (np. leków, kosmetyków czy odzieży itp.).

Oligopol - rynek, gdzie występuje kilka silnych dostawców, którzy opanowali rynek danego produktu, a dostęp do rynku dla nowych przedsiębiorstw jest utrudniony, np. z powodu wysokich kosztów produkcji lub rozwiązań technologicznych. Działania rynkowe producentów w warunkach oligopolu są wzajemnie od siebie zależne, to znaczy, że przedsiębiorstwo oligopolistyczne musi brać pod uwagę decyzje podejmowane przez pozostałe przedsiębiorstwa. Przykładem takiego rynku może być rynek samochodów.

Monopol - rynek, na którym nie występuje konkurencja, ponieważ jest tylko jeden producent, bądź dostawca produktu nie posiadającego bliskiego substytutu. Dostęp do takiego rynku jest dla innych przedsiębiorstw niemożliwy z powodów ekonomicznych, technologicznych lub administracyjno-prawnych, np. monopol zbrojeniowy. W takiej sytuacji konsumenci są zmuszeni korzystać z oferty tego jedynego na rynku przedsiębiorstwa nawet wówczas, gdy cena czy jakość produktu nie są zadowalające. Występowanie monopoli w gospodarce ma negatywny wpływ na prowadzenie uczciwej konkurencji.
(-) dr inż. Izabella Ossolińska baronessa h. Korwin - Czartoryska

Obrazek



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 83
Dołączył(a): 15 lut 2012, 21:11
Lokalizacja: Warszawa
Medale: 1
Order Zasługi RON VI (1)
Wykształcenie: wyższe

kuchnie na wymiar kalwaria zebrzydowska

Powrót do Do uporządkowania

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości