Malarstwo rzymskie

Malarstwo rzymskie

Postprzez Krzysztof Lubomirski » 05 maja 2015, 15:54

Malarstwo rzymskie

Galeria rzymskich malowideł
Krzysztof Lubomirski herbu Tępa Podkowa
ze Żmigrodu
Starosta krakowski

Obrazek



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 201
Dołączył(a): 26 gru 2014, 01:38

Re: Malarstwo rzymskie

Postprzez Krzysztof Lubomirski » 05 maja 2015, 16:01

Informacje ogólne


Malarstwo rzymskie jest w przeciwieństwie do architektury Rzymu mało znane. Na przykład malarstwo ścienne znane jest jedynie z nielicznych zachowanych przykładów oraz przekazów pisemnych. Malarstwo sztalugowe, które choć jak wiemy z tekstów źródłowych było popularne, nie przetrwało do dziś zupełnie.

O malarstwie rzymskim mówi się, że ukształtowało się ono pod dużym wpływem greckim. Niektórzy historycy sztuki są nawet skłonni traktować je jako płynną kontynuację sztuki helleńskiej; rozwijającą się po prostu w odmiennych warunkach politycznych. Pogląd taki uzasadniany jest faktem, iż większość dekoracji malarskich cesarstwa wykonali artyści greccy. Należy jednak pamiętać: o ile Grecy poszukiwali w sztuce harmonii; o tyle Rzymianie cenili w niej reprezentacyjność i walory użytkowe. Dla tych pierwszych sztuka stanowiła wartość nadrzędną, zaś drudzy wykorzystywali ją jako środek dla uzyskania pożądanego efektu. Malarstwo rzymskie to początkowo głównie pejzaże przedstawiające podbite miasta, malowane na planszach niesionych podczas pochodów triumfalnych. Przed II wiekiem p.n.e. domy rzymskie były raczej skromnie dekorowane. Duży skok w rozwoju sztuki rzymskiej nastąpił po podboju Grecji i napływie sporej ilości dzieł sztuki z tego obszaru. Sztuka rzymska narodziła się wtedy po raz drugi, tym razem pod wpływem zwyciężonych.

W malarstwie rzymskim panował styl egiptyzujący, a od połowy I wieku n.e. - iluzjonistyczny. Styl egiptyzujący wyróżniał się swoją dekoracyjnością i późniejszym szerokim zastosowaniem malarstwa iluzjonistycznego. Cel, jaki przyświecał tego rodzaju dekoracji podyktowany był względami praktycznymi: przestrzenne malarstwo miało powiększyć optycznie dość ciasne pomieszczenia. Wrażenie przestrzeni uzyskiwano właśnie dzięki zastosowaniu malarstwa iluzjonistycznego; stwarzając bądź iluzje powiększenia wnętrza, bądź też jego "otwarcia" na ogród, czy szerszy pejzaż okolicy. Malowano więc "okna" przez które widoczne był krajobraz - często zresztą na pierwszym planie umieszczano, znane już z pierwszego stylu roślinne girlandy podwieszone miedzy kolumnami owych "okien". Powstawało wówczas wrażenie głębi, a tworzone kompozycje miały dwa - trzy plany.

Inny nurt tego stylu to z kolei imitacje szalenie popularnego w I wieku n.e. w Grecji malarstwa sztalugowego - malowano wprost na ścianach "zawieszone" obrazy, a pomiędzy nimi ornamenty roślinne i zwierzęce bardzo często typowe dla krajobrazu Egiptu, a nawet motywy egipskich, mitologicznych zwierząt. Element ten pojawił się w sztuce krótko po podboju przez cesarza Oktawiana Augusta północnej Afryki. Stąd też niektórzy badacze cały styl skłonni są nazywać egiptyzującym. Jednak w istocie był to raczej ukłon w stronę malarstwa greckiego, całe ściany pokrywano kopiami greckich oryginałów o tematyce mitologicznej.

Najwspanialsze malowidła odkryto w domach miast zniszczonych przez wybuch Wezuwiusza w 79 roku n.e. i od jednego z nich nazwano pompejańskim (miasto Pompeje). Pokrywały one ściany pokojów i atriów. Przedstawiały one krajobrazy, sceny z ludźmi w bujnej zieleni, martwe natury, egzotyczne zwierzęta, sceny z greckiej mitologii, a także malowidła przedstawiające architekturę otwierającą przed patrzącym złudzenie głębi.

Wspomniane freski są najlepiej zachowanymi przykładami malarstwa rzymskiego. Pozwalają one na poznanie rozwoju tej gałęzi sztuki w Rzymie od połowy II wieku p.n.e. do 79 roku n.e. Malarstwo rzymskie było znane jako dekoracja wnętrz budynków publicznych, domów i warsztatów pracy. Odkrycie w Pompejach pozwoliło badaczom dokonać podziału malarstwa rzymskiego na cztery okresy. Do 1879 roku August Mau wyróżnił cztery style pompejańskie stosowane do dekoracji architektonicznej.
Krzysztof Lubomirski herbu Tępa Podkowa
ze Żmigrodu
Starosta krakowski

Obrazek



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 201
Dołączył(a): 26 gru 2014, 01:38


kuchnie na wymiar kalwaria zebrzydowska

Powrót do Starożytny Rzym

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron