|
Ekspozycja dzieł sztuki i pamiątek narodowych oraz pracownie konserwatorskie
przez Henryk Horoch » 04 sie 2011, 21:16
Kredens
Wykonany z dębowego drewna o ciemnej politurze. Przednie nóżki w formie lwich łap, tylne proste niewidoczne z przodu, podtrzymują podstawę kredensu. W części przedniej trzy szafki i trzy szuflady, bogato dekorowane. W dolnej części cokół zdobiony pasem roślinnej bordiury. Pośrodku drzwiczek szafek rozeta z wpisanym w nią kwiatem. Listwy przymykowe zdobią galony kwiatów, ślimacznice, a w górnej części kartusze z herbami otoczonymi wolutami. Szuflady zdobią płaskorzeźbione rozetki pośrodku występują toczone okrągłe uchwyty. Blat prostokątny o ząbkowanych krawędziach, w części tylnej zabudowany przez zaplecek, zdobiony trzema rozetami wpisanymi w prostokątne kwatery (identycznymi ze znajdującymi się na drzwiczkach szafek). Boki zaplecka zdobią maszkarony połączone z winnymi gronami i owocami. Zaplecek stanowi podpórkę dla nasadzonej na mebel szafki z ażurowymi podwójnymi drzwiczkami, które lustro stanowi metalowa krata zdobiona w miejscu łączeń zdobią kwiaty. Boczne listwy przymykowe zdobią galony kwiatów i kartusze z herbami – jest to taka sama dekoracja co dolnej części mebla. Zwieńczenie w formie listwy z liśćmi akantu oraz kostkami z kwiatami na narożach, zamyka wysunięty do przodu gzyms z ząbkowaną dekoracją.
(-) gen. płk. Henryk książę Horoch
-
-
- Zmarły
-
- Posty: 2325
- Dołączył(a): 02 gru 2010, 17:03
- Medale: 11
-
-
-
-
przez Henryk Horoch » 05 sie 2011, 18:31
Meble Barokowe Polskie Barokowe meblarstwo w Polsce było przesiąknięte wpływami saskimi, wiedeńskimi, włoskimi i niderlandzkimi. Meble gdańskie, w których dekoracje snycerskie odrzucano na korzyść stolarskich, były najbardziej zbliżone do mebli niderlandzkich. Główne różnice zauważamy w szafach, wieńcu górnym i płaskorzeźbowych dekoracjach. Cechą charakterystyczną stołów gdańskich były rzeźby umieszczone na szufladach oraz ażurowe fartuchy. Krzesła i fotele o wysokich oparciach były pokrywane plecionkami, tapicerką lub skórą. W pierwszej połowie XVIII wieku meble gdańskie wykonywano głównie z drewna dębowego, w późniejszym okresie zastąpiono je drewnem orzechowym w połączeniu z hebanem, palisandrem, mahoniem i drewnem jesionowym. Wykonywano stoły, szafy, szafki narożne, stoliki okrągłe, trójnożne, stoliki do gier karcianych, kanapy, krzesła i fotele. Inną grupą spotykaną w barokowej Polsce były meble kolbuszowskie zbliżone wyglądem do mebli wiedeńskich, pochodzących z okresu panowania Marii Teresy i cesarza Józefa. Najczęściej wykonywano meble typu skrzyniowego – kredensy, komody, sekretarzyki, szafy – rzadziej krzesła, kanapy i stoliki. Cecha odróżniającą meble kolbuszowskie od wiedeńskich są szczegóły ornamentów intarsji i wycięcia w deskach, zbliżone do stosowanych w meblach ludowych. Były cięższe i mniej dokładnie wykonywane. Do ich wyrobu stosowano zazwyczaj drewno iglaste – świerk, jodłę, sosnę i rzadziej modrzew i dąb. Meble kolbuszowskie zdobiono intarsją, rzadziej chińską laką. Motywami dekoracyjnymi w stylu roślinnym były liście, kwiaty i gwiazdy z kwiatów. Częstym motywem zdobniczym były też herby. Intarsję wykonywano z drewna krajowego – orzecha, śliwy, czarnego dębu, gruszy, jaworu i topoli, które wzbogacano rytowaniem i wypalaniem.
(-) gen. płk. Henryk książę Horoch
-
-
- Zmarły
-
- Posty: 2325
- Dołączył(a): 02 gru 2010, 17:03
- Medale: 11
-
-
-
-
przez Henryk Horoch » 05 sie 2011, 18:54
Szafa Gdańska z początku XVIII wSzafa o konstrukcji wieńcowej, dwuskrzydłowa, o jednokondygnacyjnym korpusie, z jedną długą szufladą w wieńcu dolnym, wsparta na pięciu nogach w formie kulistych wieloboków, zwieńczona profilowanym, przełamanym i wypiętrzonym gzymsem. Bogato dekorowana wstęgowym ornamentem roślinno-kwiatowym z wplecionymi zwierzętami, puttami, popiersiami, motywami muszli i draperii. W górnych narożnikach skrzydeł alegorie Pór Roku, w dolnych putta z rogami obfitości. Forma gzymsu zastosowana tutaj jest charakterystyczną cechą szaf gdańskich. Dekoracja snycerska składa się na bogaty program ikonograficzny. Pory Roku odzwierciedlały przemijanie czasu, cykliczny bieg natury, od którego zależy los człowieka i jego dobrobyt, wyrażony z kolei – w formie życzenia – poprzez putta z rogami obfitości. Szafy sieniowe były meblem niezwykle luksusowym .
(-) gen. płk. Henryk książę Horoch
-
-
- Zmarły
-
- Posty: 2325
- Dołączył(a): 02 gru 2010, 17:03
- Medale: 11
-
-
-
-
przez Henryk Horoch » 05 sie 2011, 19:00
Kabinet To dwuczęściowy, reprezentacyjny mebel, często z odchylającą się do poziomu płytą służącą do pisania. Zawierał wiele niewielkich szuflad i skrytek przeznaczonych do przechowywania dokumentów, klejnotów, itp. Powstał w XVI w z połączenia dwóch zasadniczych odmian nastaw: włoskiej - stipo i hiszpańskiej bargueno. W wieku XVII kabinety rozpowszechniły się w Europie i należały do najbardziej reprezentacyjnych i kosztownych mebli barokowych. Zazwyczaj były bogato zdobione rzeźbą, malowidłami, szylkretem, kością, metalami, często z wnętrzem o iluzjonistycznych rozwiązaniach konstrukcyjnych w części środkowej (np.system zwierciadeł), wyszły z mody i powszechnego użycia już w XVIII wieku.
(-) gen. płk. Henryk książę Horoch
-
-
- Zmarły
-
- Posty: 2325
- Dołączył(a): 02 gru 2010, 17:03
- Medale: 11
-
-
-
-
kuchnie na wymiar kalwaria zebrzydowska
Powrót do Muzeum Narodowe
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości
|
|