Strona 7 z 7

Re: Przywilej dla mieszczan

PostNapisane: 03 lip 2016, 08:09
przez Maurycy Orański
Ja myślałem głównie o porcie w Gdańsku i może w Rydze.

Re: Przywilej dla mieszczan

PostNapisane: 03 lip 2016, 10:06
przez Stanisław von Tauer
Moim zdaniem z przysbosobieniami powinno być tak:
- jeśli mieszczanin został przysposobiony po mniej niż trzech miesiącach bycia mieszczaninem pozostaje mieszczaninem,
- Jeśli został przysposobiony po więcej niż trzech miesiącach bycia mieszczaninem, wraz ze przysbosobieniem zostaje szlachcicem

Re: Przywilej dla mieszczan

PostNapisane: 03 lip 2016, 17:39
przez Aleksander Trzaska-Chojnacki
Popieram Wielmożnego Pana Stanislawa

Re: Przywilej dla mieszczan

PostNapisane: 04 lip 2016, 01:39
przez Artur Jan Szczęsny
Uważam że:
- przysposobienie nie powinno zmieniać stanu - ostatecznie dość szybko (zwłaszcza wobec dużego oporu braci mieszczan do propozycji przedłużenia "stażu") można zostać szlachcicem;
- porty rzeczne powinny być "narracyjne", podobnie jak szpitale i siedziby Straży Miejskich, no i - oczywiście - mogą być w miastach nad żeglownymi rzekami (Lwów odpada, a i chyba WIlno też [?]);
- staki powinno się kupować wg ustalonych zasad
- mieszczan proszę o oddanie głosu (tych co nie głosowali) w sprawie wyboru posła mieszczańskiego na Sejm Walny (we właściwym miejscu, nie tu);
- i myślę, że właśnie na najbliższym Sejmie Walnym trzeba te sprawy uregulować prawnie - mam nadzieję, że zdążymy posłowi wydać instrukcje ;-)

Re: Przywilej dla mieszczan

PostNapisane: 04 lip 2016, 12:27
przez Maksymilian Branicki-Lubomirski
Jestem za tym by przysposobienie odbywało się w obrębie jednego stanu. Jakże by to wyglądało, że ojciec jest szlachcicem a syn mieszczaninem. Familie powinny być w pełni szlacheckie albo w pełni mieszczańskie.

Re: Przywilej dla mieszczan

PostNapisane: 04 lip 2016, 21:26
przez Hieronim Sieniawski
W mojej opinii najrozsądniejsze rozwiązanie to możliwość przysposobienia w obrębie jednego stanu.

Re: Przywilej dla mieszczan

PostNapisane: 05 lip 2016, 11:15
przez Borys von Targersdorf
Sebastian January I napisał(a):Co do budowy portów: kto miałby to robić i po co? Jeśli państwo, to czy nie lepiej pozostawić porty, jako miejsca narracyjne? A jeśli prywatne osoby, to kto będzie miał do tego prawo i gdzie?

Miłościwy Panie jeżeli osoby prywatne to patent na budowę , prowadzenie portu mógłby wystawić podskarbi koronny. Osoba, która by zarządzała portem żyła by z wypłat ze skarbu + wpływ z cumowania i rozładunku towarów. Ja już czuje tę atmosferę XVII-wiecznego portu :)
A co do stanu mieszczańskiego : półroku oczekiwania na nobilitacje jest w sam raz ale można dać szlachcie prawo przysposobienia mieszczanina już po trzech miesiącach. Była by to nagroda dla wybitnych mieszczan oczywiście ze stratą dla stanu sławetnych.