Strona 3 z 4

Re: 2. Czy Konwencja o Ziemiech Vaarlandu i Antyry jest aktu

PostNapisane: 15 wrz 2021, 23:22
przez Michał Franciszek Lubomirski-Lisewicz
Za zgodą Króla odpowiadam.

Gagik Bagratowicz napisał(a):
Michał Franciszek Lubomirski-Lisewicz napisał(a):Za zgodą JKMości odpowiadam.

Gagik Bagratowicz napisał(a):[font=sylfaen][size=115]Gdybym był normalnym Rzymianinem (tzw. Bizantyjczykiem) powiedziałbym, że nie należy zmieniać tego artykułu, bo biurokracja jest rzeczą świętą i niszczenie jej czy choćby redukcja to zbrodnia. Jednak, jako że jestem nienormalnym Rzymianinem ormiańskim, na dodatek mocno zlatynizowanym, uważam, że utrzymanie tego artykułu na nic się nie przyda, a tylko skomplikuje nam wszystkim życie. Po co nam wymóg zgody na wykorzystanie narracyjne ziemi niczyjej, bo o to de facto chodzi?


Chodzi o to, by żadne państwo nie dokonało podboju ziem, chronionych Konwencją, ani nic takiego bez zgody Państw-Stron Konwencji z nimi nie robiły.



Przecież podbój i aneksja ziem niczyich są już regulowane przez artykuły 2. i 3. Konwencji:

Artykuł 2. Kontrola nad ziemiami niczyimi
1. Ziemie niczyje pozostające pod wspólną kontrolą państw sygnatariuszy niniejszej Konwencji.
2. Strony niniejszej Konwencji zobowiązują się nie zajmować żadnych ziem niczyich bez wymaganej zgody Stron niniejszej Konwencji opartej o zasadę określoną w art.3 p1.

Artykuł 3. Zajmowanie ziem niczyich lub przyłączanie ziem
1. Ziemie niczyje mogą zostać zajęte za oficjalną zgodą co najmniej 2/3 państw będących stroną niniejszej Konwencji w tym wszystkich z którymi nowo lokowane państwo będzie graniczyć.
2. Państwo wnioskujące o zajęcie ziem niczyich lub przyłączenie ziem zobowiązane jest spełniać następujące wymagania:
a) istnieć minimum 6 miesięcy,
b) podać adres strony lub forum państwa,
c) przedłożyć wstępną propozycję swoich granic państwowych.
3. Stanowisko państwa będącego Stroną niniejszej Konwencji w sprawie zajęcia ziem niczyich lub przyłączenia ziem przez państwo zainteresowane, powinno być wyrażone w ciągu siedmiu dni, począwszy od dnia przedłożenia wniosku. Odmowa wydania zgody winna zawierać uzasadnienie.
4. Po spełnieniu wymagań określonych w ust.1-3, końcowym warunkiem zajęcia ziem niczyich lub przyłączenia ziem jest jak najszybsze przyjęcie niniejszej Konwencji przez państwo zainteresowane.
5. Zajęcie ziem niczyich przez państwo obce lub jedną ze Stron niniejszej Konwencji, bez spełnienia wymaganych warunków, zobowiązuje Strony Konwencji do natychmiastowego podjęcia działań zmierzających do wycofania się z nielegalnych działań przez państwo łamiące niniejsze przepisy.


To jednak dotyczy przyłączenia terenu czy lokacji nowego państwa na tym terenie. Tam natomiast chodzi o to, żeby nie wykorzystywać ziem militarnie czy w inny sposób. Mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu innych państw, na przykład jeśli ktoś by się niebezpiecznie zbliżał do czyjejś granicy. Wiadomo, są to sprawy narracyjne, ale jednak narracja też jest ważna w mikronacjach.


Co do wykorzystywania terenów do walk narracyjnych, myślę mimo wszystko że to się jednak mogłoby zdarzać. Prawda, jak walczymy, to raczej na płaszczyźnie historycznej. Dlaczegóżby jednak nie łączyć tych walk terytorialnie, także z konkretnymi ziemiami niczyimi na płaszczyźnie mikronacyjnej?

Re: 2. Czy Konwencja o Ziemiech Vaarlandu i Antyry jest aktu

PostNapisane: 16 wrz 2021, 08:11
przez Bruno Petrowicz Catalan
Uważam że art. 4 o wykorzystywaniu ziem niczyich jest trochę takim zabezpieczeniem na wyrost i w zasadzie nie będę przeciwny by go wykreślić. Ekscelencja Gagik Bagratowicz słusznie zauważył że art. 2 i 3 wystarczająco regulują i zabezpieczają przed nieuprawnionym zajęciem ziem niczyich na kontynencie. Nikt bowiem narracyjnej działalności gospodarczej lub naukowej (t.j wypraw kupieckich, badawczych i tym podobnych) nie uzna za zajecie ziem niczyich. Trochę inaczej ma się rzecz z prowadzeniem działań militarnych. Idzie głównie o manewry, ćwiczenia czy narracyjne odparcie najazdu obcych wojsk. Rzeczpospolita takie wydarzenia prowadziła z powodzeniem już kilkakrotnie. Tu jednak dużą rolę ma do odegrania dyplomacja. Państwo organizujące takie wydarzenie wystarczy że powiadomi pozostałe państwa kontynentu. Przy okazji otwiera się jeszcze jedno pole, tym razem do współpracy międzynarodowej i ewentualnego włączenia się w to wydarzenie innych państw w ramach wsparcia.

Kwestia ostatnia, poruszona przez pana Lubomirskiego - Lisewicza a tycząca się zagrożenia granic państw kontynentu. Każde militarne naruszenie granic jest agresja wymierzona w to państwo i tutaj (tak uważam) pozostałe państwa sygnatariusze powinny wesprzeć to państwo wszystkimi dostępnymi środkami, co agresora szybko zniechęci do eskalacji konfliktu i wycofania się z podjętych działań. To jednak należy uregulować konkretnymi zapisami o współpracy państw kontynentu. Można to uregulować w miejscu obecnego art.4.

Re: 2. Czy Konwencja o Ziemiech Vaarlandu i Antyry jest aktu

PostNapisane: 19 wrz 2021, 09:52
przez Bruno Petrowicz Catalan
Straszna cisza. :(
Postanowiłem więc zainicjować dalszą debatę i przedstawić projekt odnowionej Konwencji.

Konwencja o Ziemiach Vaarlandu
z 2021 roku




My przedstawiciele Państw Vaarlandu chcąc unormować warunki zajmowania i przyłączania terytoriów do kontynentu ustanawiamy i podpisujemy w najlepszej wierze niniejszą Konwencję:

Artykuł 1. Ziemie Kontynentu
1. Ziemie Vaarlandu wedle niniejszej Konwencji tworzą odrębny kontynent położony na wschód od Kontynentu Wschodniego i Archipelagu Tyrenckiego.
2. Obszar kontynentu to ziemie obejmujące terytoria państw na nim położonych oraz ziemie bez przynależności państwowej zwane dalej ziemiami niczyimi.
3. Ziemie niczyje to tereny niezamieszkałe na których nie funkcjonowało dotychczas żadne państwo. Do ziem niczyich zalicza się również terytoria po dawnych państwach, które przestały funkcjonować, a obecnie nie należą do żadnego z państw polskiego mikroświata.
4. Ziemie przyłączane w rozumieniu niniejszej Konwencji to terytoria należące do istniejącego państwa, które wyraża chęć lokalizacji w obrębie Vaarlandu, a nie stanowiące ziem niczyich.

Artykuł 2. Kontrola nad ziemiami niczyimi
1. Ziemie niczyje pozostają pod wspólną kontrolą państw sygnatariuszy niniejszej Konwencji.
2. Strony niniejszej Konwencji zobowiązują się nie zajmować żadnych ziem niczyich bez wymaganej zgody Stron niniejszej Konwencji opartej o zasadę określoną w art.3 p1.

Artykuł 3. Zajmowanie ziem niczyich lub przyłączanie ziem
1. Ziemie niczyje mogą zostać zajęte za oficjalną zgodą co najmniej 2/3 państw będących stroną niniejszej Konwencji w tym wszystkich z którymi nowo lokowane państwo będzie graniczyć.
2. Państwo wnioskujące o zajęcie ziem niczyich jest zobowiązane spełniać następujące wymagania:
a) istnieć minimum 6 miesięcy,
b) podać adres strony lub forum państwa,
c) przedłożyć wstępną propozycję swoich granic państwowych.
3. Stanowisko państwa będącego Stroną niniejszej Konwencji w sprawie zajęcia ziem niczyich przez państwo zainteresowane, powinno być wyrażone w ciągu siedmiu dni, począwszy od dnia przedłożenia wniosku. Odmowa wydania zgody winna zawierać uzasadnienie.
4. Po spełnieniu wymagań określonych w ust.1-3, końcowym warunkiem zajęcia ziem niczyich jest jak najszybsze przyjęcie niniejszej Konwencji przez państwo zainteresowane.
5. Zajęcie ziem niczyich przez państwo obce lub jedną ze Stron niniejszej Konwencji, bez spełnienia wymaganych warunków, zobowiązuje Strony Konwencji do natychmiastowego podjęcia działań zmierzających do wycofania się z nielegalnych działań przez państwo łamiące niniejsze przepisy.
6. Procedura przyłączania ziem do Vaarlandu jest analogiczna jak w przypadku zajęcia ziem niczyich.

Artykuł 4. Współpraca pomiędzy państwami Vaarlandu
1. Państwa Sygnatariusze Konwencji są zobowiązane do utrzymywania między sobą współpracy i współdziałania na gruncie dyplomatycznym oraz militarnym w zakresie postanowień niniejszej Konwencji.
2. Państwa Sygnatariusze Konwencji współpracę gospodarczą i kulturalną regulują miedzy sobą umowami dwustronnymi.
3. Państwa Sygnatariusze Konwencji są zobowiązane do wsparcia wszystkimi dostępnymi środkami w tym militarnie, innego Państwa Sygnatariusza Konwencji, którego granice i/lub terytorium zostało naruszone przez jakikolwiek kraj, w tym państwo które jest strona Konwencji, ale narusza suwerenność terytorialną innego państwa sygnatariusza lub łamie postanowienia Konwencji.

Artykuł 5. Postanowienia końcowe
1. Konwencja pozostaje otwarta do podpisu przez państwa, które w przyszłości przejmą kontrole nad jakąkolwiek częścią ziem Vaarlandu lub państwa już istniejące na kontynencie chcące dołączyć do Konwencji. Wniosek o podpisanie Konwencji można składać w Ministerstwie Spraw Zagranicznych jednego z państw sygnatariuszy Konwencji.
2. Każda ze Stron, może wypowiedzieć niniejszą Konwencję, poprzez uprzednią notyfikację tego faktu, rozesłaną do wszystkich Stron, która skutkuje po 14 dniach od dnia zawiadomienia.
3. Konwencja wchodzi w życie z chwilą podpisania jej przez przedstawicieli państw-sygnatariuszy.


Re: 2. Czy Konwencja o Ziemiech Vaarlandu i Antyry jest aktu

PostNapisane: 19 wrz 2021, 11:53
przez Gagik Bagratowicz
Nie mam uwag.

Re: 2. Czy Konwencja o Ziemiech Vaarlandu i Antyry jest aktu

PostNapisane: 19 wrz 2021, 19:53
przez August von Hohenzollern
Ja też nie mam uwag

Re: 2. Czy Konwencja o Ziemiech Vaarlandu i Antyry jest aktu

PostNapisane: 20 wrz 2021, 14:38
przez Miguel de Catalan
Wstępnie się zgadzam.

Re: 2. Czy Konwencja o Ziemiech Vaarlandu i Antyry jest aktu

PostNapisane: 20 wrz 2021, 15:11
przez Michał Franciszek Lubomirski-Lisewicz
Za zgodą Króla Jegomości odpowiadam.

Na wstępie: proszę o wybaczenie, że niekiedy moje wypowiedzi można uznać za pewnego rodzaju marudzenie (zwłaszcza jeśli chodzi o interpunkcję :| ).
Po drugie, zaznaczam, że nie jestem delegatem i wypowiadam się tu raczej jako osoba prywatna (choć pełniąca funkcje rządowe i dyplomatyczne).

Swoje uwagi czy poprawki zapisałem kolorem czerwonym. Poddaję je pod Państwa rozwagę.

Konwencja o Ziemiach Vaarlandu i Antyry
z 2021 roku




My, przedstawiciele Państw Vaarlandu, chcąc unormować warunki zajmowania i przyłączania terytoriów do kontynentu,[?] ustanawiamy i podpisujemy w najlepszej wierze niniejszą Konwencję:.

Artykuł 1. Ziemie Kontynentu
1. Ziemie Vaarlandu i Antyry wedle niniejszej Konwencji tworzą odrębny kontynent,[?] położony na wschód od Kontynentu Wschodniego i Archipelagu Tyrenckiego. [powstaje tu jednak pytanie, czy Antyrę możemy podłączyć pod kontynent?]
2. Obszar kontynentu to ziemie obejmujące terytoria państw na nim położonych oraz ziemie bez przynależności państwowej, zwane dalej ziemiami niczyimi.
3. Ziemie niczyje to tereny niezamieszkałe/niezamieszkane[?], na których nie funkcjonowało dotychczas żadne państwo. Do ziem niczyich zalicza się również oraz terytoria po dawnych państwach, które przestały funkcjonować, a obecnie nie należą do żadnego z państw polskiego mikroświata.
4. Ziemie przyłączane w rozumieniu niniejszej Konwencji to terytoria należące do istniejącego państwa, które wyraża chęć lokalizacji w obrębie Vaarlandu i Antyry, a nie stanowiące ziem niczyich.

Artykuł 2. Kontrola nad ziemiami niczyimi
1. Ziemie niczyje pozostają pod wspólną kontrolą pPaństw sSygnatariuszy niniejszej Konwencji.
2. StronyPaństwa Sygnatariusze niniejszej Konwencji zobowiązują się nie zajmować żadnych ziem niczyich bez wymaganej zgody Stron niniejszej Konwencji opartej o zasadę określoną w aArt.ykule [spacja]3 p ust. [spacja] 1.

Artykuł 3. Zajmowanie ziem niczyich lub przyłączanie ziem
1. Ziemie niczyje mogą zostać zajęte za oficjalną zgodą co najmniej 2/3 państw będących stroną niniejszej Konwencji, w tym wszystkich, z którymi nowo lokowane państwo będziema graniczyć.
2. Państwo wnioskujące o zajęcie ziem niczyich jest zobowiązane spełniać następujące wymagania:
a) istnieć minimum 6 miesięcy,
b) podać adres strony lub forum państwa,
c) przedłożyć wstępną propozycję swoich granic państwowych.
3. Stanowisko państwa będącego Stroną niniejszej Konwencji w sprawie zajęcia ziem niczyich przez państwo zainteresowane,[?] powinno być wyrażone w ciągu siedmiu dni, począwszy od dnia przedłożenia wniosku. Odmowa wydania zgody winna zawierać uzasadnienie.[co w przypadku nie dania odpowiedzi? Czy brak odpowiedzi oznacza zgodę?]
4. Po spełnieniu wymagań określonych w ust. [spacja] 1-3, końcowym/ostatecznym warunkiem zajęcia ziem niczyich jest jak najszybsze przyjęcie niniejszej Konwencji przez państwo zainteresowane.
5. Zajęcie ziem niczyich przez państwo obce lub jedną ze Stron niniejszej Konwencji,[?] bez spełnienia wymaganych warunków,[?] zobowiązuje Strony Konwencji do natychmiastowego podjęcia działań zmierzających do wycofania się z nielegalnych działań przez państwo łamiące niniejsze przepisy.
6. Procedura przyłączania ziem do Vaarlandu jest analogiczna jak w przypadku zajęcia ziem niczyich.

Artykuł 4. Współpraca pomiędzy państwami Vaarlandu
1. Państwa Sygnatariusze Konwencji są zobowiązane do utrzymywania między sobą współpracy i współdziałania na gruncie dyplomatycznym oraz militarnym w zakresie postanowień niniejszej Konwencji.
2. Państwa Sygnatariusze Konwencji współpracę gospodarczą i kulturalną regulują miedzy sobą umowami dwustronnymi. [ale nie muszą? Nie jestem też pewien, czy w konwencji, dotyczącej ziem Vaarlandu i Antyry, takie sprawy powinny być regulowane.]
3. Państwa Sygnatariusze Konwencji są zobowiązane do wsparcia wszystkimi dostępnymi środkami, w tym militarnie, innego Państwa Sygnatariusza Konwencji, którego granice i/lub terytorium zostało naruszone przez jakikolwiek krajjakiekolwiek państwo, w tym państwo, które jest stronaą Konwencji, ale naruszanaruszające suwerenność terytorialną innego państwa sygnatariusza lub łamieące postanowienia Konwencji.

Artykuł 5. Postanowienia końcowe
1. Konwencja pozostaje otwarta do podpisu przez państwa, które w przyszłości przejmą kontroleę, zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji, nad jakąkolwiek częścią ziem Vaarlandu i Antyry lub państwa już istniejące na kontynencie,[?] chcące dołączyć/przystąpić [może?] do Konwencji. Wniosek o podpisanie Konwencji można składać w Ministerstwie Spraw Zagranicznychministerstwie lub urzędzie centralnym właściwym do spraw zagranicznych [czy może jakoś tak?] jednego z pPaństw sSygnatariuszy Konwencji. Dalszy proces przebiega według zasad określonych w Artykule 3. niniejszej Konwencji.
2. Każda ze Stron, może wypowiedzieć niniejszą Konwencję, poprzez uprzednią notyfikację tego faktu, rozesłaną do wszystkich Stron, która skutkuje po 14 dniach od dnia zawiadomienia.
3. Konwencja wchodzi w życie z chwilą podpisania jej przez przedstawicieli państw-sygnatariuszy.chwilą, gdy dobiegnie końca proces ratyfikacyjny w przynajmniej dwóch Państwach Sygnatariuszach Konwencji [czy może lepiej] chwilą notyfikowania faktu ratyfikacji Konwencji Rzeczypospolitej Obojga Narodów, w której dokonano podpisania Konwencji przez Państwa Sygnatariuszy, przez przynajmniej dwa państwa Vaarlandu i Antyry. [dzięki drugiemu rozwiązaniu, jasne będzie, kiedy Konwencja wejdzie w życie; pisząc o tym rozwiązaniu, wzorowałem się na pojęciu Depozytariusza (http://prawo.sarmacja.org/akt,2259.html; http://prawo.sarmacja.org/akt,8773.html); w naszym przypadku byłby to jedynie depozytariusz tymczasowy, który funkcjonowałby do czasu wejścia w życie Konwencji; dzięki temu, data wejścia w życie będzie jasna.

Bo jak mi się wydaje, Konwencja ta powinna wymagać ratyfikacji, a nie jedynie podpisu, jak jest w treści projektu Konwencji. Chyba że uważają Wasze Wysokości i Ekscelencje, że wystarczyłby podpis przedstawiciela Państw Sygnatariuszy Konwencji?
Ponadto, zastanawiam się, czy nie byłoby właściwe załączyć obecną, poglądową mapę Vaarlandu i Antyry, dla ukazania, jak ziemie Vaarlandu i Antyry rzeczywiście wyglądają na chwilę obecną? Czy jednak w związku z tym, że układ państw się zmienia, nie ma sensu załączać współczesnej, obecnej mapy?

Dziękuję bardzo i zachęcam do rozważenia moich uwag.

Re: 2. Czy Konwencja o Ziemiech Vaarlandu i Antyry jest aktu

PostNapisane: 20 wrz 2021, 19:12
przez Gagik Bagratowicz
Michał Franciszek Lubomirski-Lisewicz napisał(a):[co w przypadku nie dania odpowiedzi? Czy brak odpowiedzi oznacza zgodę?]


Qui tacet consentire videtur.

2. Państwa Sygnatariusze Konwencji współpracę gospodarczą i kulturalną regulują miedzy sobą umowami dwustronnymi. [ale nie muszą? Nie jestem też pewien, czy w konwencji, dotyczącej ziem Vaarlandu i Antyry, takie sprawy powinny być regulowane.]


Moim zdaniem nie powinny.

3. Konwencja wchodzi w życie z chwilą podpisania jej przez przedstawicieli państw-sygnatariuszy.chwilą, gdy dobiegnie końca proces ratyfikacyjny w przynajmniej dwóch Państwach Sygnatariuszach Konwencji [czy może lepiej] chwilą notyfikowania faktu ratyfikacji Konwencji Rzeczypospolitej Obojga Narodów, w której dokonano podpisania Konwencji przez Państwa Sygnatariuszy, przez przynajmniej dwa państwa Vaarlandu i Antyry. [dzięki drugiemu rozwiązaniu, jasne będzie, kiedy Konwencja wejdzie w życie; pisząc o tym rozwiązaniu, wzorowałem się na pojęciu Depozytariusza (http://prawo.sarmacja.org/akt,2259.html; http://prawo.sarmacja.org/akt,8773.html); w naszym przypadku byłby to jedynie depozytariusz tymczasowy, który funkcjonowałby do czasu wejścia w życie Konwencji; dzięki temu, data wejścia w życie będzie jasna.


Proponuję ustalić datę wejścia w życie konwencji i umieścić ją tutaj; ratyfikowana powinna zostać do tego czasu (tam, gdzie zachodzi taka potrzeba - u nas w Cesarstwie wystarczy cesarski podpis).

Ponadto, zastanawiam się, czy nie byłoby właściwe załączyć obecną, poglądową mapę Vaarlandu i Antyry, dla ukazania, jak ziemie Vaarlandu i Antyry rzeczywiście wyglądają na chwilę obecną? Czy jednak w związku z tym, że układ państw się zmienia, nie ma sensu załączać współczesnej, obecnej mapy?


Można zamieścić mapę dla ukazania obecnego kształtu kontynentu, ale niekoniecznie w samej konwencji - przecież nie ma sensu zmieniać ją za każdym razem, gdy zmieni się linia brzegowa.

Re: 2. Czy Konwencja o Ziemiech Vaarlandu i Antyry jest aktu

PostNapisane: 26 wrz 2021, 07:53
przez Bruno Petrowicz Catalan
Debata ponownie ugrzęzła w martwym punkcie. Proponuję, za zgodą wszystkich przedstawicieli państw, powołać pana Michał Franciszek Lubomirski-Lisewicz na sekretarza Zjazdu z zadaniem zredagowania Konwencji zgodnie ze sztuka interpunkcji przy uwzględnieniu zgłoszonych poprawek do projektu. Pozwoli nam to na dalsze procedowanie.

Re: 2. Czy Konwencja o Ziemiech Vaarlandu i Antyry jest aktu

PostNapisane: 03 paź 2021, 12:43
przez Miguel de Catalan
Popieram poprawki Pana Michała. Zaraz zredaguję treść, i postaram się przedstawić.