Witam!
Napisane: 02 sty 2015, 20:07
Niech będzie pochwalony Bóg Ojciec, Syn Boży i Duch Święty!
Przybywam na Litwę aby przedstawić wam, bracia Litwini, projekt nowego wyznania o obrządku wschodnim.
Po wielu godzinach rozważań zdecydowałem się skreślić kilka linijek, które tłumaczyłyby organizację nowego kościoła.
Oficjalną nazwą tejże organizacji religijnej będzie: "Autokefaliczna Cerkiew Prawosławna Polski i Litwy".
Celem tego wyznania będzie symulacja w wirtualnej Rzeczpospolitej działania Kościoła o obrządku wschodnim powstałego po Wielkiej Schizmie z roku 1054.
Zaznaczam, że nie jest to ruch heretycki - przyjmuje on doktrynę wytyczoną przez sobory chrześcijańskie oraz później prawosławne. Nie zamierzamy tworzyć doktryn religijnych kolidujących z obowiązującymi. Bardzo ważny jest fakt, że działalność cerkwi nie tyczy się erygowania nowych dogmatów, czy też zmiany starych.
Należy jednak pamiętać, że tworząc tę społeczność zamierzam kierować się niezwykle ważną zasadę dla prawosławnych jaka jest wolna wola. Każdy człowiek jest omylny, także i patriarcha Moskwy, czy też Konstantynopola.
Postaramy się nie głosić nauk korelujących z autorytetem tychże instytucji, jednakże w niektórych kwestiach może być nam bliżej do katolicyzmu, niż do ortodoksyjnych patriarchów wschodu, w związku powyższym chcę poinformować, że owa sytuacja nie jest herezją poprzez otwartość w tej materii Cerkwi.
Skoro omówiłem podstawy, czas na szczegóły:
I. Instytucje.
1. Sobór
Jest to najważniejsza instytucja całej wspólnoty, ma on decydujący głos we wszystkich sprawach. Tworzą go duchowni, oprócz soboru lokalnego. Podejmuje on decyzje co do ewangelizacji, doktryn religijnych, odgórnych nauk, a także wybiera on przyszłego Egzarchę Polski i Litwy.
Sobory dzielimy na:
* Święty Sobór - zbiera się raz na siedem miesięcy i jego celem jest wybranie nowego Egzarchy i wyłonienie Synodu Głównego. Święty Sobór podejmuje decyzje co do kandydatur 5/7 wszystkich głosów, w przypadku jeżeli liczba uczestników Soboru nie pozwala aby większość decydująca było liczbą całkowitą, należy zaokrąglić daną liczbę w górę. Sobór może obradować maksymalnie przez 2 tygodnie. W tym czasie Sobór musi dokonać wyboru nowego przewodnika Cerkwi, ale przed dokonaniem wyboru może podjąć decyzje dotyczące nauki Cerkwi, a także wszelkich praw, jednakże takowe propozycje muszą być przyjęte w głosowaniu jednogłośnie.
Święty Sobór jest jedyną instytucją w Cerkwi, która jest nieomylna, czyni to go wyjątkowym i uświęconym (stąd nazwa). Święty Sobór zwołuje Sobór konwokacyjny.
* Sobór Konwokacyjny - składa się ze wszystkich biskupów, przyjmuje on abdykację Egzarchy. Zbiera się on trzy dni przed upłynięciem kadencji Egzarchy. Odbiera on insygnia oznaczające władzę (ozdobny krzyż, wyzłacany Stary i Nowy Testament spisany cyrylicą, specjalnie zdobiony kamelaukion koloru białego oraz złoty pierścień) i zamyka w miejscu znanym tylko jemu. Powierza mu zaufanie i składa hołd, iż do czasu wyboru nowego przewodnika religii będzie mu wierny jako najstarszemu z biskupów. Oprócz tego Sobór ów wybiera spośród siebie Ojca Soboru Świętego, który dba o organizację wyboru następnego Egzarchy.
*Sobór zwyczajny - w czasie zwykłym najważniejsza instytucja Cerkwi. Składa się ze wszystkich duchownych. Decyduje on o nauczaniu Cerkwi, podejmuje dyskusje o sprawach bieżących, koordynuje prace Egzarchy. Przyjmuje nowe prawa i na wniosek biskupów przyjmuje doktryny religijne. Decyzje podejmuje zwykłą większością głosów.
Zbiera się co miesiąc, ale może częściej. Sobór ogłasza Egzarcha.
*Sobór lokalny - ostatni rodzaj Soboru. Składa się on ze wszystkich wiernych w danym biskupstwie. Jeżeli biskup miejsca zezwoli w obradach niedecyzyjnych mogą brać również przedstawiciele innych grup związanych z chrześcijaństwem. Koordynuje on prace w terenie i wydaje opinie co do pracy biskupa miejsca. Służy on przede wszystkim radą, jednak jeżeli obowiązuje wakat na stanowisku biskupa miejsca sobór lokalny przyjmuje jego obowiązki. Decyzje podejmuje zwykłą większością głosów.
Zbiera się w razie potrzeby lub raz w roku. Sobór lokalny ogłasza biskup miejsca, lub w przypadku jego pychy i grzeszności 50% wiernych biskupstwa.
2. Egzarcha
Jest on głową cerkwi. Wybierany jest co siedem miesięcy przez Święty Sobór. Jego zadaniem jest zarządzanie cerkwią, zwoływanie soborów, mianowanie biskupów. Mimo, że większość duchownych prawosławia nie obowiązuje celibat, jednakże Egzarcha nie może posiadać małżonki. Jednakże nie ma przeszkód jeżeli by posiadał potomstwo, aczkolwiek nie ma prawa nominować ich na wyższe urzędy - słowem dzieci Egzarchy mogą być zwykłymi batiuszkami, jednakże ich "kariera" dalsza jest zamknięta.
Egzarchą może zostać każdy prawosławny mężczyzna nieposiadający żony.
Planowany zwrot grzecznościowy: Jego Świątobliwość/ Wasza Świątobliwość; ew. Jego Eminencja Wielce Błogosławiony, Jego Eminencja/ Wasza Eminencjo.
3. Biskup
Boży pomazaniec. Zwierzchnik biskupstwa. Odpowiada on przed Bogiem, Soborem i Egzarchą. Jego głównym celem jest pomoc batiuszkom w nauczaniu poprzez nakreślenie drogi w ich działalności. Jest to ojciec duchowny wielu dusz, który ma za zadanie prowadzić ich ku lepszej drodze. Kreuje obraz cerkwi. Sprawuje on szczególną opiekę nad świętymi ikonami.
Zwrot grzecznościowy: Jego Ekscelencja/ Wasza Ekscelencjo
4.Batiuszka
Ojciec duchowy, zwykły kapłan. Każdy kapłan zostaje przyporządkowany do danego biskupstwa, a następnie zostaje mu dobrana parafia (opieka nad parafią jest w zasadzie tylko tytularna, jego głównym celem jest pomaganie wszystkim wiernym w diecezji).
Zwrot grzecznościowy: Ojciec, ew. Batiuszka/ Ojcze, ew. Batiuszko.
do żony: Matka, ew. Matuszka/ Matko, ew. Matuszko.
II. Planowany podział terytorialny.
Już wcześniej o tym wspomniałem, ale chcę by tutaj było wyszczególnione.
Rzeczpospolita zostałaby podzielona na trzy biskupstwa. Jedno objął by Egzarcha, dwa pozostałe mianowani biskupi "z teką" (o czym wspomniałem w spoilerze).
Pierwsze biskupstwo (planowana stolica: Kijów) - biskupstwo Rusi, drugie (planowania stolica: Warszawa) - biskupstwo Polski oraz trzecie (jeszcze nie wiem gdzie mogłaby się znaleźć stolica).
Jeśli chodzi o stronę finansową całego projektu to będę to musiał omówić z królem, na pewno troszkę będzie potrzebne, ale z Bożą pomocą się na pewno uda.
III. Liturgia.
1. Święta liturgia.
W miarę możliwości będziemy odprawiali Liturgię co waskriesienje nie będzie ona przedstawiona w formie dialogu, ale ciągłego tekstu.
Będzie ona odprawiana oczywiście w obrządku wschodnim. Do modlitw charakterystycznych będziemy używać języka staro cerkwieńsko-słowiańskiego, jednakże w całej liturgii będziemy używali języka polskiego.
2. Sakramenty.
Tutaj sprawa będzie wyglądała tak jak i w przypadku liturgii, jednakże czasami będziemy prowadzili dialogi.
Uznajemy oczywiście wszystkie sakramenty obrządku wschodniego, to jest: Chrzest, Bierzmowanie, Eucharystię, Spowiedź, Kapłaństwo, Małżeństwo i Namaszczenie Świętym Olejem; 3 z nich będą odprawiane w formie dialogu - Chrzest, Małżeństwo oraz Kapłaństwo.
3. Miejsce liturgii.
Dopóki nie wybudujemy cerkwi liturgia nie będzie odprawiana, lub będzie miała miejsce w domu wiernych.
IV. Ewangelizacja.
Będzie ona polegała przede wszystkim na publikacji rozważań przez duchownych. Podczas wygłaszania ich należy zachować obiektywizm, zaś uwagi subiektywne należy dobitnie oznaczyć. Głosząc je należy zwracać szczególną uwagę na opinię realnej Cerkwi prawosławnej. Jak wspomniałem na początku Cerkiew stoi na stanowisku, że każda istota posiadająca wolną wolę ma prawo interpretować Ewangelię, bo każdy z nas jest Dzieckiem Bożym, jednakże stając się jednym z członków wspólnoty bierze się odpowiedzialność za jej opinię wśród ludzi, staje się jej wysłannikiem. W związku z tym przy interpretacji należy uważać, by się nie zagalopować, bo jak wiadomo "dobrymi chęciami piekło jest wymurowane".
Przedstawiłem tylko szkielet działalności Cerkwi, ale na razie tyle musi wystarczyć, gdyż w tej chwili Cerkiew nie jest legalną religią, ponieważ nie mamy zgody na działanie od władzy najwyższych. Z góry pragnę uprzedzić, że to propozycja i część rzeczy może ulec zmianie.
Pozdrawiam!
Pan z wami!
Przybywam na Litwę aby przedstawić wam, bracia Litwini, projekt nowego wyznania o obrządku wschodnim.
Po wielu godzinach rozważań zdecydowałem się skreślić kilka linijek, które tłumaczyłyby organizację nowego kościoła.
Oficjalną nazwą tejże organizacji religijnej będzie: "Autokefaliczna Cerkiew Prawosławna Polski i Litwy".
Celem tego wyznania będzie symulacja w wirtualnej Rzeczpospolitej działania Kościoła o obrządku wschodnim powstałego po Wielkiej Schizmie z roku 1054.
Zaznaczam, że nie jest to ruch heretycki - przyjmuje on doktrynę wytyczoną przez sobory chrześcijańskie oraz później prawosławne. Nie zamierzamy tworzyć doktryn religijnych kolidujących z obowiązującymi. Bardzo ważny jest fakt, że działalność cerkwi nie tyczy się erygowania nowych dogmatów, czy też zmiany starych.
Należy jednak pamiętać, że tworząc tę społeczność zamierzam kierować się niezwykle ważną zasadę dla prawosławnych jaka jest wolna wola. Każdy człowiek jest omylny, także i patriarcha Moskwy, czy też Konstantynopola.
Postaramy się nie głosić nauk korelujących z autorytetem tychże instytucji, jednakże w niektórych kwestiach może być nam bliżej do katolicyzmu, niż do ortodoksyjnych patriarchów wschodu, w związku powyższym chcę poinformować, że owa sytuacja nie jest herezją poprzez otwartość w tej materii Cerkwi.
Skoro omówiłem podstawy, czas na szczegóły:
I. Instytucje.
1. Sobór
Jest to najważniejsza instytucja całej wspólnoty, ma on decydujący głos we wszystkich sprawach. Tworzą go duchowni, oprócz soboru lokalnego. Podejmuje on decyzje co do ewangelizacji, doktryn religijnych, odgórnych nauk, a także wybiera on przyszłego Egzarchę Polski i Litwy.
Sobory dzielimy na:
* Święty Sobór - zbiera się raz na siedem miesięcy i jego celem jest wybranie nowego Egzarchy i wyłonienie Synodu Głównego. Święty Sobór podejmuje decyzje co do kandydatur 5/7 wszystkich głosów, w przypadku jeżeli liczba uczestników Soboru nie pozwala aby większość decydująca było liczbą całkowitą, należy zaokrąglić daną liczbę w górę. Sobór może obradować maksymalnie przez 2 tygodnie. W tym czasie Sobór musi dokonać wyboru nowego przewodnika Cerkwi, ale przed dokonaniem wyboru może podjąć decyzje dotyczące nauki Cerkwi, a także wszelkich praw, jednakże takowe propozycje muszą być przyjęte w głosowaniu jednogłośnie.
Święty Sobór jest jedyną instytucją w Cerkwi, która jest nieomylna, czyni to go wyjątkowym i uświęconym (stąd nazwa). Święty Sobór zwołuje Sobór konwokacyjny.
* Sobór Konwokacyjny - składa się ze wszystkich biskupów, przyjmuje on abdykację Egzarchy. Zbiera się on trzy dni przed upłynięciem kadencji Egzarchy. Odbiera on insygnia oznaczające władzę (ozdobny krzyż, wyzłacany Stary i Nowy Testament spisany cyrylicą, specjalnie zdobiony kamelaukion koloru białego oraz złoty pierścień) i zamyka w miejscu znanym tylko jemu. Powierza mu zaufanie i składa hołd, iż do czasu wyboru nowego przewodnika religii będzie mu wierny jako najstarszemu z biskupów. Oprócz tego Sobór ów wybiera spośród siebie Ojca Soboru Świętego, który dba o organizację wyboru następnego Egzarchy.
*Sobór zwyczajny - w czasie zwykłym najważniejsza instytucja Cerkwi. Składa się ze wszystkich duchownych. Decyduje on o nauczaniu Cerkwi, podejmuje dyskusje o sprawach bieżących, koordynuje prace Egzarchy. Przyjmuje nowe prawa i na wniosek biskupów przyjmuje doktryny religijne. Decyzje podejmuje zwykłą większością głosów.
Zbiera się co miesiąc, ale może częściej. Sobór ogłasza Egzarcha.
*Sobór lokalny - ostatni rodzaj Soboru. Składa się on ze wszystkich wiernych w danym biskupstwie. Jeżeli biskup miejsca zezwoli w obradach niedecyzyjnych mogą brać również przedstawiciele innych grup związanych z chrześcijaństwem. Koordynuje on prace w terenie i wydaje opinie co do pracy biskupa miejsca. Służy on przede wszystkim radą, jednak jeżeli obowiązuje wakat na stanowisku biskupa miejsca sobór lokalny przyjmuje jego obowiązki. Decyzje podejmuje zwykłą większością głosów.
Zbiera się w razie potrzeby lub raz w roku. Sobór lokalny ogłasza biskup miejsca, lub w przypadku jego pychy i grzeszności 50% wiernych biskupstwa.
2. Egzarcha
Jest on głową cerkwi. Wybierany jest co siedem miesięcy przez Święty Sobór. Jego zadaniem jest zarządzanie cerkwią, zwoływanie soborów, mianowanie biskupów. Mimo, że większość duchownych prawosławia nie obowiązuje celibat, jednakże Egzarcha nie może posiadać małżonki. Jednakże nie ma przeszkód jeżeli by posiadał potomstwo, aczkolwiek nie ma prawa nominować ich na wyższe urzędy - słowem dzieci Egzarchy mogą być zwykłymi batiuszkami, jednakże ich "kariera" dalsza jest zamknięta.
Egzarchą może zostać każdy prawosławny mężczyzna nieposiadający żony.
Planowany zwrot grzecznościowy: Jego Świątobliwość/ Wasza Świątobliwość; ew. Jego Eminencja Wielce Błogosławiony, Jego Eminencja/ Wasza Eminencjo.
3. Biskup
Boży pomazaniec. Zwierzchnik biskupstwa. Odpowiada on przed Bogiem, Soborem i Egzarchą. Jego głównym celem jest pomoc batiuszkom w nauczaniu poprzez nakreślenie drogi w ich działalności. Jest to ojciec duchowny wielu dusz, który ma za zadanie prowadzić ich ku lepszej drodze. Kreuje obraz cerkwi. Sprawuje on szczególną opiekę nad świętymi ikonami.
Wersja sprzed poprawki:
Zwrot grzecznościowy: Jego Ekscelencja/ Wasza Ekscelencjo
4.Batiuszka
Ojciec duchowy, zwykły kapłan. Każdy kapłan zostaje przyporządkowany do danego biskupstwa, a następnie zostaje mu dobrana parafia (opieka nad parafią jest w zasadzie tylko tytularna, jego głównym celem jest pomaganie wszystkim wiernym w diecezji).
Zwrot grzecznościowy: Ojciec, ew. Batiuszka/ Ojcze, ew. Batiuszko.
do żony: Matka, ew. Matuszka/ Matko, ew. Matuszko.
II. Planowany podział terytorialny.
Już wcześniej o tym wspomniałem, ale chcę by tutaj było wyszczególnione.
Rzeczpospolita zostałaby podzielona na trzy biskupstwa. Jedno objął by Egzarcha, dwa pozostałe mianowani biskupi "z teką" (o czym wspomniałem w spoilerze).
Pierwsze biskupstwo (planowana stolica: Kijów) - biskupstwo Rusi, drugie (planowania stolica: Warszawa) - biskupstwo Polski oraz trzecie (jeszcze nie wiem gdzie mogłaby się znaleźć stolica).
Jeśli chodzi o stronę finansową całego projektu to będę to musiał omówić z królem, na pewno troszkę będzie potrzebne, ale z Bożą pomocą się na pewno uda.
III. Liturgia.
1. Święta liturgia.
W miarę możliwości będziemy odprawiali Liturgię co waskriesienje nie będzie ona przedstawiona w formie dialogu, ale ciągłego tekstu.
Będzie ona odprawiana oczywiście w obrządku wschodnim. Do modlitw charakterystycznych będziemy używać języka staro cerkwieńsko-słowiańskiego, jednakże w całej liturgii będziemy używali języka polskiego.
2. Sakramenty.
Tutaj sprawa będzie wyglądała tak jak i w przypadku liturgii, jednakże czasami będziemy prowadzili dialogi.
Uznajemy oczywiście wszystkie sakramenty obrządku wschodniego, to jest: Chrzest, Bierzmowanie, Eucharystię, Spowiedź, Kapłaństwo, Małżeństwo i Namaszczenie Świętym Olejem; 3 z nich będą odprawiane w formie dialogu - Chrzest, Małżeństwo oraz Kapłaństwo.
3. Miejsce liturgii.
Dopóki nie wybudujemy cerkwi liturgia nie będzie odprawiana, lub będzie miała miejsce w domu wiernych.
IV. Ewangelizacja.
Będzie ona polegała przede wszystkim na publikacji rozważań przez duchownych. Podczas wygłaszania ich należy zachować obiektywizm, zaś uwagi subiektywne należy dobitnie oznaczyć. Głosząc je należy zwracać szczególną uwagę na opinię realnej Cerkwi prawosławnej. Jak wspomniałem na początku Cerkiew stoi na stanowisku, że każda istota posiadająca wolną wolę ma prawo interpretować Ewangelię, bo każdy z nas jest Dzieckiem Bożym, jednakże stając się jednym z członków wspólnoty bierze się odpowiedzialność za jej opinię wśród ludzi, staje się jej wysłannikiem. W związku z tym przy interpretacji należy uważać, by się nie zagalopować, bo jak wiadomo "dobrymi chęciami piekło jest wymurowane".
Przedstawiłem tylko szkielet działalności Cerkwi, ale na razie tyle musi wystarczyć, gdyż w tej chwili Cerkiew nie jest legalną religią, ponieważ nie mamy zgody na działanie od władzy najwyższych. Z góry pragnę uprzedzić, że to propozycja i część rzeczy może ulec zmianie.
Pozdrawiam!
Pan z wami!