Panie i Panowie Posłowie i Senatorowie,
Widzimy wszyscy co dzieje się w Rzeczpospolitej. Aktywność zerowa, nic się nie dzieje. Nowi obywatele nie napływają, bo kto by chciał siedzieć w kraju, gdzie nic się nie dzieje. W dużej mierze powoduje to ustrój polityczny. Mamy uchwalone prawo, dobre prawo, które nie wymaga poprawek ani interwencji Sejmu. Jedyny czas kiedy panuje ożywienie to wypłaty. Mamy więc kilka dni, gdy ludzie kupują ziemię i potem przez kolejnych 30 czy 31 dni nic się nie dzieje. Proponuję zatem nieco inny system, system w którym nadal będzie dobre prawo, takie, którego nie trzeba będzie poprawiać, lecz system wymusi nieco aktywności.
Według mojego projektu Konstytucji, który przedstawiam poniżej, Król będzie osobą rozsądzającą spory i pełniącą rolę sędziego. Władza wykonawcza, spoczywać będzie w dużej mierze w rękach Rządu i po części Króla, natomiast prawo stanowić będzie Senat Królewski. Do Konstytucji będzie około 20 uchwał Senatu, które stworzą w pełni funkcjonalne państwo, w którym każdy znajdzie coś dla siebie. Konstytucja jest skonstruowana tak, by nakreślić podstawy państwa, a resztę (szczegóły) regulować miałyby uchwały. Tak więc Konstytucja mówi że to Król nadaje obywatelstwo, ale jakie kryteria należy spełnić mówi już Uchwała ( w razie potrzeby zmian jest to prostsze do wykonania ). Dodatkowo, z innych uchwał wyniknie np.: że Kadencja Rządu trwa 3 miesiące, co jakiś czas będzie trzeba więc zebrać się i trochę podyskutować. Inna uchwała mówi że co miesiąc jest uchwalany budżet. Ma to wiele plusów. Po pierwsze, wiadomym będzie na co idą pieniądze z podatków, po drugie będzie trzeba co miesiąc dyskutować nt. projektu budżetu - wymusi to w pewien sposób aktywność i zaangażowanie.
Zmianie ulec ma także system gospodarczy. Zlikwidowane mają zostać podatki dochodowy i VAT, a wprowadzony zostanie podatek od nieruchomości, od ziemi, od Miast i wojskowy. Wówczas faktycznie płacić będą bogaci a nie dobrze zarabiający (bo jest różnica). Teraz, jak ktoś jest mało inteligentny i mało zaradny, tak, że zarabia poniżej bodaj 200 DPL, nie musi płacić podatku. Jeśli jest pracowity, państwo przykuwa mu kulę do nogi w postaci podatku 10%. A gdy jest już w ogóle zaradny i pracowity, tak, że jego dochody przekraczają 800 DPL narzuca mu się jeszcze większy podatek, by jeszcze trudniej było mu się bogacić. Efekty tego są mizerne. Z moich symulacji wynika, że przychód państwa z podatków wynosi aktualnie około 5-6 tys. DPL. Ta suma nie starcza na opłacenie pracowników UJ. W moim systemie podatkowym państwu starczać będzie na opłacenie pracowników i odłożenie "na czarną godzinę", a płody rolne będą wypłacane z zysków ze sprzedaży ziemi. Szacuje się że zysk z nowych podatków wyniesie blisko 26 tysięcy denarów. Proszę jednak nie myśleć że sprawi to, że zbankrutujemy. Wręcz przeciwnie, nowy system gospodarczy sprawi że będziemy, po odliczeniu podatków, zarabiać kilka % więcej.
Sam system gospodarki rolnej omówię gdzie indziej, tutaj chciałbym przede wszystkim omówić Konstytucję. Jest ona chudziutka i malutka, jak już wspomniałem, pozostawia duże pole do popisu dla uchwał, sama określając jedynie sprawy fundamentalne. Zapraszam do dyskusji.
KONSTYTUCJA RZECZPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW
Rozdział I
Państwo
Art. 1.
1. Rzeczpospolita Obojga Narodów (dalej: Rzeczpospolita) jest suwerennym państwem prawa.
2. Celem Rzeczpospolitej jest obrona praw i żywotnych interesów obywateli oraz gwarancja nienaruszalności i niezawisłości państwa.
Art. 2.
Symbole narodowe:
1. Herb Rzeczpospolitej w załączniku 1.
2. Flaga Rzeczpospolitej w załączniku 2.
3. Hymn Rzeczpospolitej w załączniku 3.
Rozdział II
Naród
Art. 3.
1. Rzeczpospolitą tworzą naród polski i litewski.
2. Rzeczpospolita uznaje prawa pozostałych narodowości pod warunkiem przestrzegania przez nie zasad i obyczajów panujących w Rzeczpospolitej.
Art. 4.
1. Władza zwierzchnia nad krajem należy do narodu.
2. Rzeczpospolita zapewnia ochronę praw naturalnych:
A) do życia - od poczęcia do naturalnej śmierci,
B) do wolności - wolność jednej osoby kończy się tam gdzie zaczyna się wolność drugiej osoby, wolność musi iść w parze z odpowiedzialnością za popełniane czyny,
C) do własności - własność prywatna jest nienaruszalna i w pełni podporządkowana właścicielowi, a o jej odebraniu zadecydować może jedynie Sąd w zgodzie z obowiązującym prawem.
Rozdział III
Król
Art. 5.
1. Król jest głową Rzeczpospolitej i gwarantem ciągłości państwa.
2. Osoba Króla jest nietykalna.
3. Urząd króla jest dożywotni.
4. Kompetencje Króla wynikają z Konstytucji i Uchwał Senatu.
Art. 6.
1. Opróżnienie tronu królewskiego następuje wskutek:
A) abdykacji lub
B) śmierci
2. Opróżnienie tronu stwierdza Marszałek Senatu.
Art. 7.
1. W przypadku opróżnienia tronu królewskiego tron obejmuje elekt wskazany przez Króla z grona nobilitowanych obywateli, za zgodą Senatu.
2. Senat przyjmuje kandydaturę elekta na urząd Króla w głosowaniu tajnym większością 2/3 głosów.
3. W przypadku odrzucenia kandydatury elekta przez Senat lub jego samowolnej rezygnacji, Senat wybiera elekta spośród siebie.
4. W ciągu 7 dni od zatwierdzenia elekta następuje koronacja. W przeciwnym razie Senat ponownie wybiera elekta.
5. Koronacji dokonuje Prymas Polski wg ustalonej w etykiecie dworskiej procedury.
6. Od momentu abdykacji lub śmierci króla, do czasu koronowania jego następcy, władzę królewską sprawuje Prymas Polski z tytułem Interrexa.
Art. 8.
1. W przypadku choroby lub nieobecności Król może powołać Regenta.
2. Regentowi przysługują wszystkie prawa Króla.
Art. 9.
1. W przypadku, gdy Król pełni swoje obowiązki nienależycie, Senat może złożyć wotum nieufności wobec króla, uchwalone większością 3/4 wszystkich głosów. Wówczas tron królewski zostaje opróżniony, a elekt jest wybierany przez Senat.
Rozdział IV
Senat
Art. 10.
1. Senat sprawuje władzę ustawodawczą.
2. Każdemu członkowi Senatu przysługuje inicjatywa ustawodawcza.
3. Tryb pracy Senatu reguluje Uchwała.
Art. 11.
1. Senat Królewski stanowią wszyscy nobilitowani, niekarani wyrokiem Sądu Królewskiego obywatele Rzeczpospolitej, którzy wyrazili taką chęć.
2. Senator składa przysięgę na wierność Królowi i Ojczyźnie w dniu objęcia urzędu. Tekst zawarty jest w Załączniku 4.
3. Kadencja Senatora jest dożywotnia.
Rozdział V
Rząd
Art. 12.
1. Rząd pełni władzę wykonawczą.
2. Tryb pracy i sposób uchwalania Rządu reguluje Uchwała.
Rozdział VI
Sąd królewski
Art. 13.
1. Sądem królewskim zarządza Król.
2. Sąd składa się z Króla jako Sędziego Najwyższego i z Sędziów.
3. Tryb pracy sądu i przebieg procesu określa Uchwała.
4. Wykaz czynów niedozwolonych i kar zawarty określa Uchwała.
5. Sąd rozstrzyga kwestie sporne i problematyczne wynikające z niejasności zapisów prawa, narzucając tym samym dalszą interpretację danego zapisu według wydanego postanowienia.
Rozdział VII
Prawo
Art. 14.
1. Prawo Rzeczpospolitej stanowi Senat
2. Na prawo składają się hierarchicznie wymienione akty prawa (od najważniejszego): niniejsza Konstytucja, Ratyfikowane przez Senat Umowy Międzynarodowe, Uchwały Senatu, Dekrety królewskie i Rozporządzenia, Akty prawa miejscowego.
3. Każdy akt prawa obowiązuje od chwili ogłoszenia.
Art. 15.
Akty prawa Rzeczpospolitej, muszą być zgodne z zasadami:
1. "Dura lex, sed lex" - "Twarde prawo, ale prawo".
2. "Lex retro non agit" - "Prawo nie działa wstecz".
3. "Ignorantia iuris nocet" - "Nieznajomość prawa szkodzi".
4. "Nemo iudex in causa sua" - "Nikt nie może być sędzią we własnej sprawie".
5. "Prioritas legis mitior" - "Pierwszeństwo ma ustawa względniejsza".
6. "Lex superior derogat legi inferiori" - "Akt prawny nadrzędny uchyla akt prawny podrzędny".
7. "Volenti non fit inuria" - "Chcącemu nie dzieje się krzywda".
Rozdział VIII
Obywatele i szlachta
Art. 16.
1. Obywatelstwo Rzeczpospolitej nadaje Król.
2. Zasady nadawania obywatelstwa określa Uchwała.
Art. 17.
1. Nobilitacji udziela Król.
2. Zasady udzielania nobilitacji określa Uchwała.
Rozdział IX
Stany nadzwyczajne
Art. 18.
1. Stany nadzwyczajne ogłasza i odwołuje Król.
2. Na czas trwania Stanu Nadzwyczajnego, Król może zawiesić prawa i swobody obywatelskie oraz przejąć uprawnienia Rządu.
3. Ogłoszenie stanu nadzwyczajnego zawetować może Senat większością głosów.
Rozdział X
Zakończenie
Art. 19.
1. Do zmiany treści Konstytucji potrzebna jest zgoda Króla oraz większości Senatu wyrażona głosowaniem.
2. Weto króla może być oddalone większością 2/3 głosów.
Art. 20.
Tracą moc prawną wszelkie dotychczasowe ustawy i Konstytucja z dn. 11 lutego 2012 r.